افزایش عوارض آزادراه‌ها به نفع مردم است/عوارض جاده ای باید پیمایشی شود
افزایش عوارض آزادراه‌ها به نفع مردم است/عوارض جاده ای باید پیمایشی شود

  به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، رضا اکبری، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در نشست خبری  هشتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و لجستیک، در پاسخ به چرایی مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر افزایش نرخ عوارض پنج آزاد راه گفت: نرخ عوارض این آزادراه های دولتی حدود پنج سال تغییر نکرده بود ولی […]

افزایش عوارض آزادراه‌ها به نفع مردم است / عوارض باید پیمایشی شود

 

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، رضا اکبری، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در نشست خبری  هشتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و لجستیک، در پاسخ به چرایی مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر افزایش نرخ عوارض پنج آزاد راه گفت: نرخ عوارض این آزادراه های دولتی حدود پنج سال تغییر نکرده بود ولی در این مدت هزینه پروژه‌های عمرانی و  نگهداری آنها نسبت به درآمد، به شدت افزایش یافته بود. این در حالی است که فرض می شود آزادراه‌ها تمام هزینه‌های خود را از محل درآمدشان تامین می کنند.

 

وی ضمن بیان اینکه نرخ جدید تنها می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه‌ها را پوشش دهد، ادامه داد: درآمد سالانه کل این ۵ آزادراه، ۴۰۰ میلیارد تومان است در حالی که فقط تعمیر آسفالت آزادراه تهران-ساوه بیش از ۴ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

 

این مقام مسئول هزینه‌های آسفالت سراسری، روکش آسفالت مقطعی، ایمن سازی، تجهیزات، علائم ایمنی، روشنایی، خط کشی، حفاظ و… را از جمله هزینه‌های سرسام آور در این آزادراه‌ها و از دلایل افزایش نرخ عوارض بیان کرد.

 

وی ادامه داد: اگر عوارض به صورت مستقیم زیاد نشود، در حقیقت مردم با پرداخت هزینه‌هایی نظیر تعمیر خودرو‌های خود، ناشی از خرابی جاده یا هزینه تصادفات، به صورت غیرمستقیم عوارض زیادی پرداخت می‌کنند. در واقع باید به دنبال تامین منابعی برای حفظ جان مردم باشیم.

 

عوارض باید پیماشی شود

 

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با ناعادلانه دانستن نرخ ثابت برای عوارض آزادراهی، اظهار داشت: عوارض باید بر مبنای پیمایش محاسبه شود. مثلا در آزادراه تهران-قم، عوارض شخصی که از تهران تا فرودگاه می رود نباید با عوارض شخصی که تا قم می رود یکسان باشد. از آن جایی که پیش از این، مبلغ عوارض بسیار ناچیز بود، این اختلاف به چشم نمی‌آمد، اما با افزایش نرخ عوارض ای اختلاف محسوس می شود.

 

وی ضمن اشاره به لزوم تهیه بسته اجرایی هزینه‌های آزادراهی، افزود: در طرح عوارض پیمایشی، برای کاربران دائمی و روزانه، طی ساز وکار‌هایی ماهانه تا سقف ۳۰ درصد می توان تخفیف قائل شد. از دیگر چالش های این طرح است که مراکز مسکونی و صنعتی در مسیر آزادراه‌ها هستند مثلا در آزادراه تهران-ساوه تا پرند مشمول عوارض نمی شود.

 

به گزارش تابناک، ۲۸ آبان ماه امسال شورای اقتصاد افزایش نرخ عوارض پنج آزادراه کشور را تصویب کرد. بر اساس مصوبه شورای اقتصاد نرخ عوارض آزاد راه کرج_ قزوین به طول ۱۰۰کیلومتر ۱۵ هزار تومان، نرخ عوارض آزادراه تهران – قم به طول ۱۳۵ کیلومتر ۱۵ هزار تومان، آزادراه بندرعباس _ شهید رجایی به طول ۳۵ کیلومتر ۸۹۰۰ تومان، آزاد راه قزوین_ زنجان به طول ۱۸۹ کیلومتر ۳۵ هزار تومان و عوارض آزادراه تهران – ساوه به طول ۱۱۵ کیلومتر ۲۰ هزار تومان تعیین شد.

+