به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سمیه ابراهیمی در یک برنامه رادیویی در این باره گفت: بحث سلامت روان دانشآموزان بسیار اهمیت دارد، اگر اطلاع کافی از وضعیت سلامت روان دانشآموزان داشته باشیم میتوانیم اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم و به دانشآموزان و خانواده آنها خودآگاهی دهیم. وی با بیان اینکه ما تأکید قانونی برای این […]
به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سمیه ابراهیمی در یک برنامه رادیویی در این باره گفت: بحث سلامت روان دانشآموزان بسیار اهمیت دارد، اگر اطلاع کافی از وضعیت سلامت روان دانشآموزان داشته باشیم میتوانیم اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم و به دانشآموزان و خانواده آنها خودآگاهی دهیم.
وی با بیان اینکه ما تأکید قانونی برای این کار داریم افزود: هم در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و هم در برنامه ششم توسعه و هم قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مکلف شدیم که در راستای ارتقای سلامت روان دانشآموزان غربالگری را انجام دهیم.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه برای غربالگری نیاز به پایشی از وضعیت موجود داریم و باید شناسایی بهموقع داشته باشیم ادامه داد: ما بیشتر از همه با جنبه پیشگیرانه موارد را دنبال میکنیم.
ابراهیمی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه و رشد مدارانه را برای دانشآموزان انجام میدهیم اظهار کرد: غربالگری روانشناختی ما از دوازدهم آبانماه آغاز شده و پرسشنامهای برای مقطع متوسطه اول برای دانشآموزان پایه هفتم و هشتم و در مقطع متوسطه دوم برای دانشآموزان پایه یازدهم و دوازدهم در نظر گرفته شده است که دانشآموزان بهصورت آنلاین به سامانه مراجعه کرده و به پرسشنامه پاسخ میدهند.
وی با بیان اینکه نتیجه و جواب آزمون در اختیار مشاور مدرسه قرار میگیرد اگر دانشآموز در سطح نرمال باشد اقدامات رشد مدارانه را برای او در نظر میگیریم عنوان کرد: اگر بر اساس پرسشنامه دانشآموز در این مرحله در مقیاسهای سلامت روان مسئلهای داشته باشد مشاور مدرسه رسیدگی کرده و خانواده دانشآموز را در جریان قرار میدهد، مثلاً اگر تشخیص دهیم دانشآموز دچار افسردگی است در مرحله اول تشخیص داده میشود و اگر مسئله جدیتر باشد به مراکز مشاوره ارجاع میدهیم، شناسایی بهموقع بسیار اهمیت دارد.