به گزارش خبرنگار تابناک، به نظر می رسد تخلفات خودروسازان داخلی به ویژه ایران خودرو و سایپا وارد فاز جدیدی شده و این بار منابع ملی کشور را نشانه رفته است. این درحالی است که هفته های گذشته به دلیل افزایش حجم نارضایتی مردم از خودروسازان داخلی مجلس شورای اسلامی آماده رسیدگی به تخلفات ایران […]

- رونمایی از تخلف جدید خودروسازان داخلی/ قطعات چینی در بسته بندی‌های ایران خودرو و سایپا!

به گزارش خبرنگار تابناک، به نظر می رسد تخلفات خودروسازان داخلی به ویژه ایران خودرو و سایپا وارد فاز جدیدی شده و این بار منابع ملی کشور را نشانه رفته است. این درحالی است که هفته های گذشته به دلیل افزایش حجم نارضایتی مردم از خودروسازان داخلی مجلس شورای اسلامی آماده رسیدگی به تخلفات ایران خودرو شده بود هرچند مجلس از تحقیق و تفحص دوباره ایران خودرو خبر داده، اما اعضای کمیسیون صنایع و معادن اعلام کرده اند که این موضوع هنوز به کمیسیون ارجاع نشده و پرونده اش باز است. 

 از سوی دیگر واردات بی رویه قطعات خودرو در شرایطی که بسیاری از تامین کنندگان داخلی شرایط تولید آن را دارند، اما خودروسازان به دلایل منافع خودشان و سود بیشتری که درجیب شان می رود بسیاری از قطعات را از کشورهای دیگر به ویژه چین، امارات و ترکیه تامین می کنند که متاسفانه ارزبری زیادی برای کشور به همراه دارد و در این میان نیز جای خالی نهادهای نظارتی خالی است .

طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران، از ابتدای سال جاری تاکنون ۴ میلیارد و ۳۵۷میلیون دلار به صنایع حمل‌ونقل کشور اختصاص پیدا کرده است. از سوی دیگر براساس اعلام گمرک، بیشترین میزان واردات اجزا و قطعات خودرو از مبدا کشور‌های چین، امارات متحده عربی و ترکیه بوده است که به‌ترتیب ۷۰، ۱۴ و ۶ درصد از ارزش کل واردات را به خود اختصاص داده است.

اصرار دروغ ایران خودرو و سایپا به اینکه قطعات شان صد درصد ایرانی است!

عماد جعفری، کارشناس بازار خودرو درخصوص میزان ارزی که به خودروسازان داخلی اختصاص یافته به خبرنگار تابناک گفت: درست است که ایران خودرو و سایپا در زنجیره تامین قطعات شان (شرکت ایساکو) در همه ادوار نیاز به واردات برخی از قطعاتی که در داخل تکنولوژی آن وجود ندارد، داشته است، اما این دو خودروساز داخلی (ایران خودرو و سایپا) همواره اصرار براین دارند که تولیدات شان ۱۰۰ درصد داخلی بوده و نیازی به واردات قطعات ندارند درحالیکه این چنین نیست.

واردات هوایی قطعات و تحمیل هزینه های چندبرابری واردات به کشور

وی افزود: این خودروسازان برای واردات برخی قطعات هایتک که در داخل کشور تولید نمی‌شوند و همچنین برای اینکه برخی از خطوط خط تولیدشان از کار نیفتد نیاز به واردات بعضی از قطعات را دارند، اما به جای اینکه از رویه معمول وارد کنند از راه هوایی که هزینه چند برابری دارد قطعات را وارد می‌کنند و این مسئله ضرر دو چندانی به اقتصاد کشور وارد می‌کند. 

دستپخت جدید ایران خودرو و سایپا: کالای چینی با بسته بندی ایرانی 

جعفری اظهار داشت: فساد در شرکت‌های بزرگ خودروسازی زیاد بوده  و بار‌ها دیده شده است که بسیاری از قطعات را که به اسم تولید داخل و درجعبه‌های شرکت‌های داخلی خودروسازان قرار دارد را از کشور‌های دیگر به ویژه چین وارد می‌کنند و در بسته بندی‌های ایرانی تحویل بازار می‌دهند تا سود بیشتری به جیب خودروسازان و زنجیره تامین کنندگان قطعات خودرو برود. 

به گفته این کارشناس خودرو، در برخی از قطعات TCU(کامپیوتر گیریبکس) و ECU (کامپیوتر ماشین) که اغلب الکترونیکی بوده و نیاز به تکنولوژی بالایی دارد نیاز به واردات قطعات است، اما یکسری از قطعات که نیاز به واردات آن نیست و تامین کنندگان داخلی از عهده تامین آن برمی آیند دیگر نیازی به واردات آن نیست و باید گفت که این دوخودروساز ارزبری زیادی برای قطعاتی که نیاز به واردات آن نیست حیف ومیل می‌کنند و تنها به فکر سود خودشان هستند.

+