به گزارش تابناک، از جمله دانشگاه‌های سراسری در کشورمان، دانشگاه ملی مهارت است که تا خردادماه ۱۴۰۳، دانشگاه فنی و حرفه‌ای نام داشت. دانشگاهی که برای ارائه خدمات الکترونیک و بر بستر نت به اعضایش، دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه، سامانه بوستان را تدارک دیده است. شاید جالب باشد که بدانید سامانه بوستان جایگزین سامانه […]

سامانه بوستان فنی و حرفه‌ای

به گزارش تابناک، از جمله دانشگاه‌های سراسری در کشورمان، دانشگاه ملی مهارت است که تا خردادماه ۱۴۰۳، دانشگاه فنی و حرفه‌ای نام داشت. دانشگاهی که برای ارائه خدمات الکترونیک و بر بستر نت به اعضایش، دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه، سامانه بوستان را تدارک دیده است.

شاید جالب باشد که بدانید سامانه بوستان جایگزین سامانه آموزشی ناد (نرم‌افزار یکپارچه دانشگاهی) شده که آن هم سامانه‌ای سراسری و جامع بود و سه سال قبل از چرخه خدمت خارج شد.

با کمک این سامانه، خدمات دانشجویی مختلفی در دسترس دانشجویان قرار دارد؛ از انتخاب واحد و حذف و اضافه آنلاین تا دریافت کارت ورود به جلسه و مشاهده و چاپ کارنامه، اگرچه هنوز همه خدمات دانشجویی در این سامانه در دسترس نیست و به عنوان مثال نمی‌توان با استفاده از سامانه بوستان تقاضای وام دانشجویی یا خوابگاه نمود.


برای ورود به سایت بوستان دانشگاه ملی مهارت باید آدرس bustan.tvu.ac.ir را در مرورگر اینترنتی تایپ کرده و روی دکمه اینتر یا جستجو بزنید تا به صفحه نخست سامانه بوستان منتقل شوید که درگاه ورود به سامانه است.

دقت کنید که ورود به سامانه بوستان با گوشی و لپ تاپ هم ممکن است و فرقی هم ندارد از چه بروزری برای ورود به آن استفاده می‌کنید؛ موزیلا فایرفاکس، گوگل کروم، سافاری یا هر مرورگر دیگری.

صفحه لاگین سامانه بوستان فنی و حرفه‌ای

در صفحه لاگین سامانه بوستان، از شما کدملی (شماره ملی) و کلمه عبور (رمز یا همان پسورد) خواسته شده است، اما اگر اولین بار است که وارد بوستان می‌شوید و رمز عبور ندارید، کافی است تاریخ تولدتان را در کادر کلمه عبور وارد نمایید.

برای این کار، باید تاریخ تولد را به عدد تبدیل کرده (مثلا ۱۴ مرداد ۸۳ می‌شود: ۱۴/۰۵/۱۳۸۳) و بعد این ۱۰ کاراکتر را به جای رمز عبور درج کنید تا وارد سامانه بوستان شوید.


صحت‌سنجی اطلاعات در سایت بوستان

پیش از گرفتن هر خدمتی از سامانه، باید صحت‌سنجی اطلاعات را انجام دهید که پنج مرحله دارد. با انجام این فرایند است که امکان ثبت نام ترم جدید، انتخاب واحد و گرفتن خدمات دیگر از سامانه را خواهید داشت.

برای صحت‌سنجی در سامانه، باید از منوی سمت راست گزینه «صحت سنجی اطلاعات» را انتخاب کرده و بعد کلیه اطلاعات خواسته شده را کنترل، تکمیل و یا اصلاح نمایید.

صحت‌سنجی اطلاعات در سایت بوستان

صحت سنجی در دو دسته اطلاعات «هویتی» و «دانشجویی» تقسیم شده که در هر بخش اطلاعات ثبت شده از شما در سامانه به نمایش در می‌آید. لازم است این اطلاعات را با دقت چک کرده و در صورت نقص، کامل نموده و در صورت مشاهده مغایرت، در کادر مقابل، اطلاعات درست را درج نمایید.

در نهایت و پس از اطمینان از اینکه همه اطلاعات درست است، روی گزینه ثبت کلیک کنید. اگر ایرادی در اطلاعات باشد با پیغام خطا مواجه می‌شوید که اشتباه را به شما اطلاع می‌دهد.

صفحه صحت سنجی اطلاعات

فراموش نکنید که جز اطلاعات فردی و هویتی، اطلاعات دانشجویی مانند معدل، نمرات و تراز مالی هم از اطلاعاتی هستند که نیازمند صحت سنجی هستند. همچنین دقت کنید که صحت‌سنجی فرایندی زمان‌بر است و از این رو بهتر است که یکی دو روز پیش از انتخاب واحد وارد سامانه شده و این فرایند‌ها را انجام دهید، چون انتخاب واحد فقط پس از تکمیل صحت‌سنجی قابل انجام است.


انتخاب واحد در سایت بوستان

برای انتخاب واحد در بوستان باید از منوی سمت راست گزینه «امور آموزش» را انتخاب کرده و بعد روی دروس رشته کلیک کنید. با انجام این مراحل می‌توانید تمامی دروس رشته خود را به همراه دروس ارائه‌شده در نیم‌سال مشاهده کنید. 

توجه کنید:

توجه 1درس‌هایی که انتخاب می‌کنید مربوط به نیم‌سال خودتان باشد و همراه با چارت درسی پیش بروید.

توجه 2درس‌های ارائه‌شده با شماره و نوع درس که شامل اختصاصی و عمومی و اختیاری است و با مشخص شدن پیش‌نیاز بودن و کد آنها برایتان قابل مشاهده است.

توجه 3در مورد واحد‌هایی که پیش‌نیاز دارند، فقط پس از گذراندن پیش‌نیاز می‌توانید آنها را انتخاب کنید، اما اگر دانشجوی ترم آخر باشید و همه واحد‌ها را گذرانده باشید، می‌توانید یک درس را با پیش‌نیازش انتخاب کرده و آنها را هم‌نیاز کنید.

توجه 4در بازه زمانی مشخص انتخاب واحد در این بخش برای شما فعال می‌شود و آن زمان روی گزینه انتخاب واحد کلیک کنید. 

توجه 5در موعد انتخاب واحد، در صفحه‌ای که مشاهده می‌کنید اگر تمام موارد تیک داشته باشند یعنی تأیید شده‌اند و شما مجاز به انتخاب واحد هستید، اما در غیر این صورت نمی‌توانید انتخاب واحد کنید. 

توجه 6اگر مجاز به انتخاب واحد نیستید، باید گزینه تیکت و پشتیبانی را انتخاب کنید تا واحد آموزش شرایط شما را بررسی و انتخاب واحد را برایتان فعال کند. (نحوه نوشتن و ارسال تیکت در ادامه مقاله آمده است.)

پس از انتخاب گزینه انتخاب واحد، ابتدا باید در صفحه‌ای که باز می‌شود، اطلاعات تحصیلی خود را تأیید و شرایط تحصیلی خود را با توجه به گزینه‌ها مشخص کنید.

صفحه انتخاب واحد

در مرحله بعد لیستی از درس‌ها به شما نمایش داده می‌شود؛ درس‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید روبه‌رویشان خالی است و درس‌هایی را که قبلاً اخذ کرده یا پاس کرده‌اید باید تیک بزنید.

لیست درس ها

در صفحه بعد، فهرست درس‌ها برایتان نمایش داده می‌شود که باید از بین آنها واحد‌هایی را که می‌خواهید بگذرانید، انتخاب کنید.

انتخاب از لیست درس ها

پس از این مرحله و انتخاب گروه درسی و ساعت کلاس‌ها، واحد‌های انتخاب‌شده را تأیید کنید تا فرایند انتخاب واحد به پایان برسد.

پایان انتخاب واحد


نحوه دریافت برنامه هفتگی ترم در سامانه بوستان

پس از آنکه انتخاب واحد شما به پایان رسید، برنامه هفتگی‌ برایتان ارسال می‌شود.

برای دسترسی به برنامه هفتگی، پس از ورود به سامانه روی امور آموزشی کلیک کنید و سپس انتخاب واحد را انتخاب کنید. در این بخش رسید دیجیتال را مشاهده خواهید کرد که در آن نام درس، گروه درسی و روز و ساعت تشکیل کلاس نوشته شده است.


پرداخت شهریه در سامانه بوستان

در صورت لزوم پرداخت شهریه برای تحصیل در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، باید از منوی اصلی، گزینه «امور مالی» و سپس «تراز مالی دانشجو» را انتخاب کنید.

پرداخت شهریه در سامانه بوستان

در این قسمت شهریه ثابت و متغیر قابل مشاهده است و جمع کل آن در پایین تراز مالی نوشته شده. در ادامه فرایند می‌توانید از طریق گزینه پرداخت الکترونیک شهریه، روی عملیات پرداخت کلیک کرده و مراحل پرداخت از طریق درگاه آنلاین بانکی را تا دریافت رسید دیجیتال تکمیل نمایید.


نحوه ثبت تیکت در سامانه بوستان

از منوی سمت راست روی گزینه «تیکت و پشتیبانی برخط» کلیک کرده و سپس روی گزینه «تیکت» کلیک کنید. برای ثبت تیکت باید در صفحه‌ای که باز می‌شود، روی علامت + (بعلاوه) در بالای صفحه کلیک کنید.

نحوه ثبت تیکت در سامانه بوستان

نوشتن عنوان تیکت کمک می‌کند که به واحد درستی ارجاع داده شود. نوع تیکت و اولویت را هم از بین گزینه‌ها مشخص کنید. در بخش محتوا در تیکت حتماً اطلاعات دانشجویی خود را بنویسید. پس از اینکه تیکت شما کامل شد در بالای صفحه روی قسمت ثبت کلیک کنید.

ثبت نهایی تیکت در سامانه بوستان

بدین ترتیب تیکت شما در صف بررسی قرار می‌گیرد و پاسخ آن نیز در همین قسمت در دسترس شما قرار خواهد گرفت.


سامانه بوستان شبانه روزی نیست!

سامانه بوستان برخلاف اغلب سامانه های آنلاین، ۲۴ ساعته و شبانه روزی نیست بلکه از ساعت ده شب تا شش صبح از دسترس کاربران خارج می‌شود!

سامانه بوستان شبانه روزی نیست!

+