موزه قصر آیینه | مرکز فرهنگی موزه ای نور و روشنایی یزد
موزه قصر آیینه | مرکز فرهنگی موزه ای نور و روشنایی یزد

موزه قصر آیینه که با نام موزه آیینه و روشنایی و مرکز فرهنگی موزه‌ای نور و روشنایی یزد شناخته می‌شود، در شهر یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبه‌روی پارک هفت تیر واقع شده است.

موزه قصر آیینه که با نام‌های موزه آیینه و روشنایی و مرکز فرهنگی موزه‌ای نور و روشنایی یزد نیز شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر یزد است که در سال ۱۳۷۷ به موزه تبدیل شد و یک سال بعد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. هنرمندی هنرمندان در تمامی نقاط این بنا خودنمایی می‌کند. گچ‌بری‌های زیبا، آینه‌کاری‌های کم‌نظیر، نقش‌ونگارهای خیره‌کننده، درهای چوبی و مشبک‌کاری و… از زیباترین قسمت‌های این عمارت به‌حساب می‌آیند که خود همانند موزه‌ای جالب، هنر معماران را به نمایش گذاشته‌اند. علاوه بر این، در موزه‌ آثاری مانند مجموعه‌ خطی‌، اسلحه‌، سکه‌، تمبر، قفل‌ و نمونه‌هایی‌ از برنزهای‌ لرستان‌ و غیره وجود دارد.

موزه قصر آیینه کجاست؟

موزه قصر آیینه که با نام موزه آیینه و روشنایی و مرکز فرهنگی موزه‌ای نور و روشنایی یزد شناخته می‌شود، در شهر یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبه‌روی پارک هفت تیر واقع شده است.

  • آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبه‌روی پارک هفت تیر (نمایش روی نقشه)

معرفی مرکز فرهنگی موزه ای نور و روشنایی یزد

اتاقی با تزیینات آینه کاری و پنجره های زیاد

منبع عکس: ویکی مدیا (عکاس: Parastoo.Atrsaei)

موزه قصر آیینه یکی از زیباترین آثار تاریخی و جاهای دیدنی یزد است که از جمله موزه‌های خاص شهر در دل بنایی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود و تاریخ ساخت آن به دوران پهلوی اول می‌رسد. این بنا فارغ از داشتن اشیای باارزش، نمونه‌ای از هنر و زیبایی است که با زیربنای‌ ۸۳۷ متر مربع‌ در باغی‌ مصفا به‌ وسعت‌ ۸,۱۷۴ متر مربع قرار دارد.

در واقع، ساختمان موزه به‌صورت کوشکی در میان باغ است. حیاط وسیع با استخری در وسط، اتاق‌های گچ‌بری و آینه‌کاری رو به استخر، راهروهای تودرتو و حوض‌خانه، از جاذبه‌های چشم‌نواز این بنا هستند که در زمان پهلوی اول بنا شده‌اند. در این مجموعه بی‌نظیر، نه‌تنها تزیینات و هنر معماری هنرمندان ایرانی صورت گرفته؛ بلکه اشیای به نمایش گذاشته در آن نیز هر فردی را مجذوب خود می‌کند.

بنای موزه پس از انقلاب مصادره و به بنیاد مستضعفان تحویل داده شد. سپس با تغییر کاربری به موزه، از سال ۱۳۷۷ هجری شمسی به‌عنوان یکی از جاذبه‌های یزد در فهرست گردشگری مسافران گنجانده شد. این موزه دیدنی در سال ۱۳۷۸ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و در نهایت به مرکز فرهنگی موزه‌ای نور و روشنایی یزد تغییر نام داد.

سازنده عمارت موزه قصر آیینه یزد

نقاشی زنان روی دیورهای موزه قصر آیینه یزد

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: سارا احمدی)

عمارت موزه قصر آیینه در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی به‌عنوان مهمانسرای خصوصی توسط صراف‌زاده ساخته شد. این بازرگان و وکیل مجلس که فرزند حاج على صراف یزدى بود، در سال ۱۲۷۸ شمسی در یزد متولد شد و بعدها با افزایش ثروت و درستى و مساعدت به مردم، در زمره‌ مردان طراز اول شهر قرار گرفت.

بنای سبز موزه نور و روشنایی یزد

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مهدی اکبری)

معماری موزه قصر آیینه ترکیبی سنتی و اروپایی دارد که از بخش‌های مختلفی همچون اتاق‌های رو به استخر یا نشیمن بهاری، اتاق خواب، شاه‌نشین و حوض‌خانه تشکیل شده است. تزیینات اتاق‌ها شامل گچ‌بری و نقاشی روی دیوار و آینه‌کاری می‌شود و حوض‌خانه بیشترین تزیینات را دارد. درها و پنجره‌ها چوبی و مشبک دارای شیشه‌های رنگی هستند و پنجره‌ها به‌وسیله لولای جداشونده به‌صورت ساده و رنگی در کنار هم قرار دارند.

بی‌دلیل نیست که لقب آیینه و روشنایی را بر این موزه نهاده‌اند؛ زیرا دیوارها و سقف‌های آینه‌کاری آن، نور را در فضای درون موزه به دام می‌اندازند و به تمامی نقاط موزه روشنی می‌بخشند.

لوستری در موزه نور و روشنایی یزد

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مصطفی صمدی)

حوض‌خانه این مجموعه که بزرگ‌ترین اتاق و البته جذاب‌ترین مکان موزه به حساب می‌آید، از لحاظ معماری و زیبایی با دیگر نقاط این عمارت کاملا تفاوت دارد. این محیط زیبا و تاریخی در طول سال محل برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از جمله نمایشگاه‌های عکس، خط و نقاشی است. تصاویر زیبای دیوارها و سقف این بنا، فضایی کاملا هنری و تاریخی را برای بازدیدکنندگان تداعی می‌کند. دلیل نام‌گذاری این اتاق بزرگ، حوض سنگی زیبایی در میان آن است.

آثار مرکز فرهنگی موزه ای نور و روشنایی یزد

ویترین‌های مرکز فرهنگی موزه‌ای نور و روشنایی یزد

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مهدی اکبری)

مرکز فرهنگی موزه‌ای نور و روشنایی یزد به نمایش آثار و اشیا تاریخی و فرهنگی با موضوعیت جنبه‌های بصری و معنوی نور می‌پردازد. بخش‌های موزه متشکل از رواق عتیق، رواق خمسه، رواق افرنگ، رواق نور، رواق مشکات، رواق مخمل، رواق منظر، رواق آینه و رواق آبگون است.  علاوه بر نمایش آثار، در این مجموعه به خدمات فرهنگی و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی نیز می‌پردازد.

نکات بازدید از مرکز فرهنگی موزه ای نور و روشنایی یزد

فضاهای موزه نور و روشنایی یزد

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مهدی اکبری)

  • ساعت بازدید از موزه آیینه و روشنایی همه‌روزه جز شنبه‌ها، از ساعت ۹ تا ۱۷:۳۰ است.
  • قیمت بلیط در سال ۱۴۰۱ برای گردشگران ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
  • اخیرا شرایط بازدید از مرکز فرهنگی موزه‌ای نور و روشنایی یزد برای نابینایان فراهم شده و از خط بریل برای توضیحات مربوط به موزه و اشیای موجود استفاده شده است.
  • مرکز فرهنگی موزه‌ای نور و روشنایی یزد مقصد گردشگری خوبی برای آشنایی با ذوق و هنر مردمان گذشته ایران و اطلاع از تاریخچه ابزارآلات و اشیای روشنایی است.

جاذبه‌های گردشگری اطراف موزه قصر آیینه یزد

موزه قصر آیینه یزد روبه‌روی پارک هفتم تیر قرار دارد که یکی از پارک‌های زیبا و معروف یزد محسوب می‌شود. علاوه بر این، در خیابان کاشانی جاذبه پربازدید دیگری به نام آتشکده زرتشتیان واقع شده که همواره پذیرای گردشگران فراوانی است. این آتشکده میزبان آتشی ۱۵۰۰ ساله است و معماری آن سبک معماری هخامنشیان را در ذهن تداعی می‌کند.

پرسش‌های متداول

موزه قصر آیینه کجاست؟

شهر یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبه‌روی پارک هفت تیر

قدمت قصر آیینه یزد به چه زمانی بازمی‌گردد؟

سال ۱۳۲۰ هجری شمسی

چه آثاری در مرکز فرهنگی موزه‌ای نور و روشنایی یزد نگهداری می‌شود؟

آثار و اشیا تاریخی و فرهنگی با موضوعیت جنبه‌های بصری و معنوی نور

ساعات بازدید از قصر آیینه یزد کدامند؟

همه‌روزه جز شنبه‌ها، از ساعت ۹ تا ۱۷:۳۰

 

منبع: کجارو