اطلاعات نوشت: خط ریلی رشت-بندر کاسپین بهعنوان بخشی از راهآهن قزوین-رشت، اتصال ریلی مرکز گیلان به بندر انزلی را فراهم میسازد که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است. راهآهن رشت- بندرکاسپین به طول ۳۷ کیلومتر با اعتبار بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال ساخته شده […]
اطلاعات نوشت: خط ریلی رشت-بندر کاسپین بهعنوان بخشی از راهآهن قزوین-رشت، اتصال ریلی مرکز گیلان به بندر انزلی را فراهم میسازد که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است.
راهآهن رشت- بندرکاسپین به طول ۳۷ کیلومتر با اعتبار بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال ساخته شده است که ارزش روز آن بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد میشود و ظرفیت جابجایی ۷ میلیون تن بار در سال و ۶۰۰ هزار مسافر را خواهد داشت.
این طرح ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم میکند.
این خط ریلی، هزینه حمل و نقل بینالملل از طریق دریای خزر به آستاراخان و در نهایت اتحادیه اروپا را ۳۰ درصد کاهش خواهد داد.
سرپرست ریاست جمهوری در آیین افتتاح خطآهن رشت-کاسپین با بیان اینکه برخی در کشور که مدعی مذاکره، دیپلماسی و گسترش ارتباطات بینالمللی بودند، در نهایت از کشورهای همسایه هم غافل شده بودند و ما در حلقه همسایگان خود هم محصور بودیم، گفت: شهید رئیسی در مدت ۳ سال توانست برخی از مسائل با کشورهای منطقه را حل کند و ارتباطات همسایگی و بینالمللی کشور به خوبی گسترش یافت.
محمد مخبر در ادامه با قدردانی از همه دستاندرکاران اجرایی کشور و خدمتگزاران دولت گفت: یکی از دلایل توفیقات بزرگ شهید رئیسی، در کنار اعتقادات و پایبندیهای معنوی، توسل، توکل و تبعیت واقعی و اعتقادی این شهید بزرگوار از رهبر معظم انقلاب، تشخیص صحیح و دقیق مصلحت و فهرست و اولویتبندی کردن مسائل بر اساس این مصلحتها و متمرکز شدن بر آنها و پیگیری مستمر تا رسیدن به نتیجه بود.