دکتر حامد بخشی ،مدرس دانشگاه، مشاوره و پژوهشگر خانواده و مولف، مترجم و ویراستار کتب تخصصی روانشناسی و سکس تراپ در گفت و گو با زیرنویس گفت: بیشتر مراجعان برای حل مسائل عاطفی و اثرات آن بر مشکلات جنسی مراجعه می کنند. زنان عمدتا گله‌مند که روابط عاطفی مناسبی با همسرشان ندارند و از […]

  دکتر حامد بخشی ،مدرس دانشگاه، مشاوره و پژوهشگر خانواده و مولف، مترجم و ویراستار کتب تخصصی روانشناسی و سکس تراپ در گفت و گو با زیرنویس گفت: بیشتر مراجعان برای حل مسائل عاطفی و اثرات آن بر مشکلات جنسی مراجعه می کنند. زنان عمدتا گله‌مند که روابط عاطفی مناسبی با همسرشان ندارند و از این لحاظ میل جنسی شان کمتر شده و یا به نحوی مجبور به کمتر شدن رابطه شده اند.

بخشی ادامه داد: جدا از بحث های عاطفی که بسیار مهم هم است، مواردی از قبیل زود انزالی همسر (آقایان)، هم آگاهی و توانمندی آقایان در برقراری رابطه جنسی، هم وقت گذاشتن و اهمیت دادن به رابطه توسط آقایان، خیانت جنسی و زناشویی و… از جمله مهمترین عوامل مراجعه زوجین به مرکز مشاوره است.

بخشی عمده مشکلات مراجعین آقا را این چنین شرح داد: مشکلات جنسی آقایان به چند دسته تقسیم می شود که بیشتر مراجعت را برای وجود آنها انجام می دهند:

زود انزالی و عدم توانمندی جنسی مناسب نسبت به رفع نیازهای همسر،تنوع طلبی و گرایش به روابط جنسی متعدد،اعتیاد جنسی،خودارضایی و اثرات نامطلوب آن در زندگی زناشویی،اختلال نعوظ،نداشتن میل کافی برای برقراری ارتباط جنسی،کوچک بودن سایز آلت تناسلی و ناتوانی در برقراری یک ارتباط جنسی مطلوب،التهاب بیضه،زگیل تناسلی،کاهش میل جنسی به خاطر کمبود اعتماد و عزت نفس در رابطه زناشویی،خیانت کلامی و عاطفی و چشم چرانی.

این پژوهشگر خانواده در ادامه عمده مشکلات خانم ها برای مراجعت به سکس تراپ را این چنین شرح داد: عدم رغبت به همسر به خاطر کمبود مسائل عاطفی و روانی در زندگی زناشویی، سرکوب نیازهای جنسی به دلیل عدم رعایت اخلاقی، رفتاری و جنسی آقایان،خیانت همسران،واژینیسموس و درد در ناحیه تناسلی هنگام رابطه جنسی،آتروفی واژن ناشی از نازک شدن دیواره‌های واژن،اختلال ارگاسم در زنان: یعنی زنی در رسیدن به مرحلهٔ ارگاسم و تجربهٔ آن مشکل دارد.شل شدن عضلات واژن.

این روانشناس با ابراز تاسف از اینکه سواد جنسی جامعه در مجموع بسیار پایین است، گفت: نمیتوان معیار مشخصی برای این مساله تعیین کرد. افزایش روزافزون طلاق عاطفی و جنسی در این مساله موید مطلب فوق است.

بخشی گفت: در مجموع بیشتر از ۷۰ درصد زنان در طول زندگی زناشویی خود هرگز ارگاسم را تجربه نمی کنند و این امر به مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و مسائلی نظیر قبح رابطه برای زنان بر می گردد.مثلا در بسیاری از خرده فرهنگ ها زنان به خود اجازه نمی دهند که در مورد رابطه جنسی و نیازهای روانی خود با همسرشان گفتگو کنند و یا درخواستی مبنی بر رضایت جنسی از ایشان داشته باشند. این مساله در متولدین ۶۰ به قبل (دهه ۵۰ و ۴۰) با شدت بیشتری همراه است تا دهه های جدید.ضمن اینکه عدم آگاهی مناسب آقایان در روابط جنسی و نیازهای خانم ها نیز تعیین کننده این مساله است. همچنین توانمندی جنسی آقایان نیز مزید بر علت است. درصد بالایی از آقایان در روابط جنسی خود مشکل دارند و به مسائلی نظیر زود انزالی و یا عدم نعوظ کافی و مناسب مبتلا هستند و همین مساله روند رضایت جنسی خانم ها را تحت شعاع خود قرار می دهد.

بخشی گفت : بیماری های مقاربتی  مشترک زیادی در جامعه بین زنان و مردان شایع است . با توجه به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در بسیاری از زوجین و یا کسانی که روابط آزاد خارج از چارچوب دارند این مساله خیلی شایع است.

 لیستی از بیماری های مقاربتی را می توان بر شمرد که به شرح زیر هستند:

کلامیدیا: این بیماری یک عفونت شایع است که ممکن است از طریق رابطه‌ی جنسی مقعدی، واژینال و دهانی گسترش یابد.

تبخال تناسلی: عامل تبخال تناسلی، ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است که بر روی پوست، دهانه‌ی رحم، اندام‌های تناسلی و برخی از قسمت‌های دیگر بدن تاثیر می‌گذارد. این ویروس ۲ نوع دارد: HSV نوع ۱، معمولا بر روی دهان تاثیر می‌گذارد و از طریق بزاق، زخم مربوط به تبخال در اطراف دهان و از طریق رابطه‌ی جنسی دهانی، به دیگران منتقل می‌شود.

هپاتیت B: ویروس هپاتیت ب می‌تواند باعث عفونت طولانی و آسیب کبدی شود. پس از ابتلا به هپاتیت ب، ویروس می‌تواند در مایع منی، خون و سایر مایعات بدن باقی بماند.

اچ آی وی (HIV): ایدز ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند. این بیماری می‌تواند از طریق تماس جنسی، استفاده از سوزن آلوده‌ی مشترک، تماس با پوست دارای زخم، زایمان و شیردهی گسترش یابد.

ویروس پاپیلوم انسانی یا زگیل تناسلی (HPV): ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به گروهی از ویروس‌ها گفته‌می‌شود که بر روی پوست و غشاهای مخاطی مانند گلو، دهان، دهانه‌ی رحم و مقعد تاثیر می‌گذارند. ویروس پاپیلومای انسانی، انواع مختلفی دارد و بعضی از آنها نسبت به انواع دیگر، خطر بیشتری دارند. برای ابتلا به این بیماری جنسی، الزاما نیازی به رابطه‌ی جنسی نیست و حتی تماس پوست با پوست برای شیوع آن کافی است.

سوزاک: سوزاک یک عفونت شایع است که توسط باکتری نایسریا گونوره ایجاد می‌شود. باکتری نایسریا گونوره در قسمت‌های گرم و مرطوب بدن مانند واژن، آلت تناسلی مردان، دهان، راست روده و چشم رشد می‌کند. این بیماری بسیار مسری است و در طی رابطه‌ی جنسی منتقل می‌شود.

 

تماس با ما : ۲۳۰۵۱۴۹۷

 

 

 

 

منبع خبر: رکنـا

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.