شاخص اصالت در تمام دنیا، انسانی بودن آن است و هنرمندان ایرانی از قرن‌ها پیش، مبنای خلق آثارشان را بر اساس توجه به تکامل و تعالی قرار داده‌اند و امروز نیز بسیاری از طراحان لباس‌ همان اصول را در دستور کار خود قرار می‌دهند. در واقع می‌توان گفت که نظام کلانِ البسه ایرانی، مبتنی بر […]

- بازشناسی ظرفیت‌های کشف نشده در طراحی لباس ایرانی

شاخص اصالت در تمام دنیا، انسانی بودن آن است و هنرمندان ایرانی از قرن‌ها پیش، مبنای خلق آثارشان را بر اساس توجه به تکامل و تعالی قرار داده‌اند و امروز نیز بسیاری از طراحان لباس‌ همان اصول را در دستور کار خود قرار می‌دهند. در واقع می‌توان گفت که نظام کلانِ البسه ایرانی، مبتنی بر اصالت و زادبوم است. حال چنانچه این عنصر مهم، ابعاد زیبایی شناسانه، هنری و خلاق به خود بگیرد؛ می‌تواند نه تنها در سطح ملی که در گستره جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

طراحان و نقش آفرینان هنرهای کاربردی ما، در طراحی البسه و پوشاک و اشیای تزئینی باید تلاش کنند آفریده‌هایی متناسب با فرهنگ ایرانی -اسلامی طراحی کنند. کافی است نگاهی به گستره ایران زمین با گنجینه اقوام بیاندازیم تا به عینه دریابیم این جغرافیا، مجموعه نادری از البسه و فرهنگ‌های پوشش است که کشف ظرفیت‌ها و ارائه قابلیت‌های هنری آن، می‌تواند الهام بخش طراحان لباس و تولیدات معاصر باشد. نباید فراموش کنیم که استفاده از نشانه‌ها و عناصرِ مبتنی بر اصالت‌های فرهنگی و میراث تمدنی و بشری در طراحی مُد و لباس و اشیای تزئینی به شکلی کاملاً هنرمندانه، می‌تواند به غنا و ماندگاری این رشته کمک شایانی کند.

یک طراح لباس از یک سو باید به ریشه‌ها و داشته‌های خود متکی باشد و از سوی دیگر، نگاهش به تاریخ هنر ایران و جهان باشد. البته در این میان نیاز بازار و شرایط حاکم بر صنعت مد و لباس نیز در اتخاذ رویکردهای او تأثیر دارد. در کنار مواریث سنتی و الگوهای سرزمینی، نقش ایده‌های خلاقانه برای استایل هنری نیز در این عرصه غیر قابل کتمان است. در دنیای مُد و لباس، استایل هنری، نمادی از خلاقیت و نوآوری و اهمیت آن در عبور از مرزهای مُدگرایی است. استایل دارای یک جوهره صریح بیانی‌ است که شما را به عمق هنر و فراخنای خلاقیت می‌بَرَد و شاکله آن مبتنی بر رؤیا پردازی، بداعت و خلاقیت است. ایده‌های خلاقانه در استایل هنری، این امکان را به طراح می‌دهد تا از مرزهای سنتّی و تکراری مُد بیرون رفته، و با بهره گیری از عناصر بصریِ متفاوت، به جستجویی هنرمندانه و خلاقانه بپردازد. این جاست که طراح، با ترکیب‌ها و فرم‌های خاص و طرح‌های نوآورانه می‌تواند به بیانی شخصی و منحصر به فرد از هنر برسد.

طراح لباس

۲۳۳۲۳۳

منبع: خبـرآنلاین

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.