کلاهبرداری آنلاین رایجترین جرم امروزی است. معمولا به قربانیان گفته میشود که آنان احمق هستند، اما واقعیت آن است که کلاهبرداران از سازوکارهای روانی برای نفوذ استفاده میکنند صرفنظر از آن که فرد قربانی تا چه اندازه باهوش است.
مهم است که با تازهترین شیوههای کلاهبرداری آشنا شوید و نحوه عملکرد آن را درک کنید.
به گزارش کانورسیشن، با نگاهی به پیچیدهترین کلاهبرداریهای سال ۲۰۲۳ میلادی میتوان یک نکته مشترک را در تمام آن موارد مشاهده کرد: به طرز موذیانهای از سوگیریهای شناختی و نقاط کور روانی افراد سوء استفاده میکنند
محققان روانشناسی کلاهبرداری متوجه وجود گرایش به کلاهبرداریهای ترکیبی شدهاند که انواع مختلفی از کلاهبرداری را ترکیب میکند. کلاهبرداریهای ترکیبی اغلب شامل سرمایه گذاریهای رمزگذاری شده میشوند و گاهی اوقات از نیروی کار قاچاق استفاده میکنند. تنها در ایالات متحده طبق گزارش اخیر پلیس فدرال (اف بی آی) شهروندان امریکایی در سال ۲۰۲۳ میلادی ۳.۳ میلیارد دلار به دلیل تقلب در سرمایه گذاری از دست داده اند.
قصابی خوک یک شیوه فریب پرسابقه است. این نوع کلاهبرداری عناصر کلاهبرداریهای عاشقانه را با کلاهبرداری سرمایه گذاری ترکیب میکند. این نام از استراتژی “چاق کردن” قربانی از طریق محبت پیش از ذبح کردن گرفته شده است.
معمولا در رویکرد کلاهبرداری متداول کار از یک متن، پیامی در رسانههای اجتماعی یا معرفی در یک سایت کاریابی آغاز میشود. قربانیان ممکن است در ابتدا مراقب خود باشند. با این وجود، این نوع از کلاهبرداریها میتوانند در طول ماههای متمادی آشکار شوند و کلاهبردار به آرامی اعتماد قربانیان را به دست میآورد و یک رابطه عاشقانه را آغاز میکند و در عین حال از آسیب پذیریهای قربانی مطلع شده و سوء استفاده میکند.
برای مثال، کلاهبردار از جزئیات وضعیت مالی، استرسهای شغلی و رویاهایی که قربانی در زندگی به دنبال آن است مطلع میشود. کلاهبرداران عاشقانه اغلب اهداف خود را از طریق محبت و تماس تقریبا مداوم اشباع میکنند. در تکنیک قصاب خوک گاهی اوقات چندین نفر به عنوان یک تیم برای ایجاد یک شخصیت واحد کار میکنند. هنگامی که قربانی برای ارتباط عاطفی خود به کلاهبردار وابسته میشود کلاهبردار ایده سرمایه گذاری را مطرح میکند و از پلتفرمهای رمزگذاری جعلی برای نشان دادن بازده سرمایه گذاری استفاده میکند. کلاهبرداران ممکن است از رمزارزهای دیجیتال و پلتفرمهای معتبر استفاده کنند. قربانیان میتوانند سرمایه گذاری کنند و بازدهی قوی را به صورت آنلاین ببینند.
در واقعیت امر، اما پول آنان به طور مستقیم در حال رفتن به جیب کلاهبرداران است. هنگامی که قربانی مقدار قابل توجهی پول را به کلاهبردار انتقال میدهد احتمال کم تری وجود دارد که از ادامه پول دادن منصرف شود. این پدیده به عنوان “مغالطه هزینه غرق شده” شناخته میشود. تحقیقات نشان داده که افراد احتمالا به سرمایه گذاری مالی، صرف زمان و تلاش در فعالیتهایی که پیشتر روی آن سرمایه گذاری کرده اند ادامه میدهند و علائمی که نشان میدهند این تلاش به نفع آنان نیست را نادیده میگیرند.
در نهایت زمانی که قربانی سعی میکند وجوه را برداشت کند ارتباط او با حساب مسدود میشود. قربانی نه تنها با ویرانی مالی روبهرو میشود بلکه اغلب خجالت میکشد که در مورد این تجربه با دوستان و اعضای خانواده خود صحبت کند یا موضوع را به پلیس گزارش دهد.
کلاهبرداریهای پی پال
درخواستهای پرداخت جعلی یک شیوه رایج در کلاهبرداری است که در آن به جای اجرای بازی طولانی مدت کار براساس حجم صورت میگیرد. در این شیوه درخواستهای پرداخت از یک آدرس پی پال واقعی به نظر میرسند. پیامهای جعلی معمولا با یک تبریک عمومی، یک درخواست فوری و یک لینک جعلی آغاز میشوند.
برای مثال، پیامهای این چنینی ارسال میشوند: “کاربر گرامی: شما مبلغی را دریافت کرده اید یا مبلغ زیادی را پرداخت کرده اید. لطفا برای جزئیات روی لینک زیر کلیک کنید”. کاربران به یک وب سایت جعلی با نام معتبری هدایت شده و از آنان خواسته میشود اطلاعات حساب و رمز عبور خود را وارد کنند. تشخیص چنین ایمیلهای ارسالیای با لینک آدرسهایی که بسیار شبیه لینکهای واقعی پی پال هستند کار راحتی نیست.
در این شیوه از کلاهبرداری از تقلید استفاده میشود و تمایل انسانها به اعتماد به مقامهای دولتی و غیر دولتی مورد سوء استفاده قرار میگیرد. مکاتبات قانونی پی پال معمولا زبان بات خودکار است بنابراین، تقلید از آن دشوار نیست. با این وجود، به یاد داشته باشید که در پیامهای واقعی پی پال از نام و نام خانوادگی شما استفاده میشود.
کلاهبرداری فرد گمشده
به نظر میرسد این یک شیوه کلاهبرداری تازه است که از مهربانی یک فرد در آن سوء استفاده میشود. در گذشته کلاهبرداریهای این چنینی شامل ظاهر شدن به عنوان یک سازمان خیریه صورت میگرفت.
در نوع تازه کلاهبرداری درخواست اولیه یک پست جعلی درباره فردی گمشده است که لایک و به اشتراک گذاری ایجاد میکند که معتبر بودن آن را تقویت میکند. سپس کلاهبردار محتوا را ویرایش میکند تا یک طرح سرمایه گذاری ایجاد کند که اکنون دارای پوشش قانونی است. این کلاهبرداری ممکن است کار کند، زیرا قربانیان از تقلبی بودن محتوا اطلاعی ندارند و هیچ درخواست واضحی وجود ندارد. در روانشناسی این نوع متقاعد سازی به عنوان “اثبات اجتماعی” شناخته میشود یا تمایل افراد به پیروی و تقلید کردن رفتار دیگران.
نحوه کار به این صورت است: شما یک پست فیس بوک را در مورد یک کودک گمشده میبینید بنابراین، آن را به اشتراک میگذارید. افراد بیش تری این پست را به اشتراک میگذارند تا زمانی که دسترسی گستردهای پیدا کند. هنگامی که این اتفاق رخ میدهد کلاهبردار پست را ویرایش میکند تا یک کلاهبرداری با لینکهای فیشینگ* را نشان دهد.
هشدارهای اپلیکیشن جعلی
اپلیکیشنهای تلفن همراه که برای سرقت اطلاعات شخصی کاربران طراحی شده اند در فروشگاه برنامههای Google Play یا Apple قرار داده میشوند. این اپلیکیشنها اغلب یک عملکرد قانونی را نشان میدهند به آن پوشش موجهی میدهد.
مصرف کنندگان ناخودآگاه با دانلود این اپلیکیشنها که از بدافزار برای دسترسی به اطلاعات اضافی استفاده میکنند اطلاعات خصوصی خود را به خطر میاندازند. اگرچه پوشش رسانهای مسائل امنیتی اندروید وجود دارد، اما بسیاری از کاربران به اشتباه تصور میکنند بدافزارها نمیتوانند از غربالگری اَپ استور (فروشگاه تهیه اپلیکیشن) عبور کند. بار دیگر این نوع از کلاهبرداری نیز با اعتماد افراد به نهادها و مراکز قانونی معتبر برای حفظ امنیت شان بازی میکند.
کلاهبرداران روی افرادی حساب میکنند که پیش از کلیک کردن بر روی ایمیلها یا پیامهای شان یا ارائه اطلاعات ارزشمند توجهی به ایمیلها یا پیامهایشان ندارند. وقتی صحبت از کلاهبرداری به میان میآید شیطان در جزئیات است.
منبع: فرارو