کودک امروز باید بخواند تا بتواند قلمبهدست بگیرد، بنویسد و میراثدار فردوسی، سعدی، حافظ و … شود. نباید در پیگیری و پرداخت به آن حتی به اندازه یک روز کوتاهی کرد و آن را به تأخیر انداخت. شاید فردا خیلی دیر است. برای نجات فرهنگ و ادب فارسی درنگ جایز نیست.
زیرنویس-گروه فرهنگ: کودکان و نیازهایشان (تأمین غذای سالم، پوشاک، امنیت، تفریح و …) همواره از اولویتهای خانواده، دولتها و دغدغهمندان آن بوده است. هزینههای جاری آن هرچه قدر زیاد هم باشد، ضروری است؛ چرا که روح سالمِ امروز کودکان، سلامت نسل آینده را تضمین میکند.
کودکی زمان اندوختن تجربههاست، زمانی که «انسان نوپا» در میان بمبارانی از اطلاعات باید هنجار و ناهنجار را تشخیص داده، رشد کند و به بالندگی برسد و در این میان چه بستری مناسبتر از کتاب که لمس، دیده و شنیده میشود؛ تخیل میسازد و در یک ورود شگفتانگیز تمام جنبههای زیستی کودک را تحتتأثیر قرار میدهد.
چالشهای پیشروی ادبیات کودک و نوجوان
اما چالشی که در اینجا با آن روبرو هستیم این است که:
- آیا برای نسل امروز – که فرزندان دنیای دیجیتال هستند – تدبیری اندیشیده شده است؟
- کاری کردهایم تا خانواده خود و کودک خود را بینیاز از کتاب نبیند؟
- کتابها بهاندازه کافی در دسترس هستند؟
- مدارس کتابخانه دارند؟
- تازههای نشر به مدارس فرستاده میشود؟
- از نویسندگان در این حوزه حمایت میشود؟
- از ناشران حمایت میشود، تا کتاب کودک با هزینه کمتر انتشار یابد؟
کتاب بهتنهایی چگونه میتواند صدای خود را از لابهلای جذابیت و زرقوبرقِ نور، تصویر و صدا به گوش مخاطبِ کودک خود برساند.
مخاطبی که ابزاری ندارد؛ نه پول، نه قدرت و نه توان مقابله. گمگشته و رها شدهای در میان هیاهوی رسانهای با آسیبهای فراوان اجتماعی و فرهنگیاش، درحالیکه محتوایی به او خورانده میشود که فراتر از سن و سالش است که تخیل، مبارزهطلبی و مطالبهگری را از او میگیرد.
ادبیات کودک و نوجوان را دریابید
به گزارش زیرنویس، این نکته حداقل از دو منظر توجه و نگاه حمایتی را میطلبد. اول نویسندگان اینگونه کتابها هستند که باید در قالب تشکلی نظاممند گرد هم آمده و با تشریکمساعی و تعامل، توانمند شده تا از دنیای علم و دادههای مخاطبان خود بیگانه نگردند.
دوم ملاک عمل ناشران و اقبال آنهاست تا محصولات کودک محور را بیشتر همراهی کنند و همچنین انتشاراتیهایی داشته باشیم که تخصصی و کارشناسانه بتوانند تمام چالشهای موردنیاز کودکان و والدین آنان را در فهرست محصولات خود بگنجانند.
کودک امروز باید بخواند تا بتواند قلمبهدست بگیرد، بنویسد و میراثدار فردوسی، سعدی، حافظ و … شود. نباید در پیگیری و پرداخت به آن حتی به اندازه یک روز کوتاهی کرد و آن را به تأخیر انداخت. شاید فردا خیلی دیر است. برای نجات فرهنگ و ادب فارسی درنگ جایز نیست.