برجام دوباره روی میز آمد
برجام دوباره روی میز آمد

شورای امنیت سازمان ملل به تازگی با دستور کار بررسی قطعنامه ۲۲۳۱ درباره پرونده انرژی هسته‌ای ایران تشکیل جلسه داد و نمایندگان آمریکا و کشور‌های اروپایی خواهان ادامه مذاکره با جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق نهایی شدند.

 

ابوالقاسم قاسم زاده: شورای امنیت سازمان ملل به تازگی با دستور کار بررسی قطعنامه ۲۲۳۱ درباره پرونده انرژی هسته‌ای ایران تشکیل جلسه داد اگر چه در این جلسه نماینده آمریکا و سه کشور اروپایی سخنان تکراری درباره نقض تعهدات برجامی از سوی جمهوری اسلامی ایران را بیان کردند، اما در عین حال خواهان ادامه مذاکره با جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق نهایی شدند.

نماینده آمریکا در این جلسه فرصت یافت تا ارزیابی دولت متبوعش را از مساله پایبندی ایران به این قطعنامه ارائه دهد و به همکاری‌های ایران با برخی کشورها بپردازد و به ویژه در موضوع جنگ روسیه علیه اوکراین مدعی استفاده از پهپادهای ساخت ایران در این جنگ شود و آن را نقض تعهدات ایران بنامد، اما معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل در این جلسه گفت: «… دبیر کل سازمان ملل هنوز توافق هسته‌ای (برجام) را بهترین گزینه در دسترس برای اطمینان‌یابی از صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران می‌داند.» او ادامه داد:«… (دبیر کل سازمان ملل)بازگردانی اقدامات ناسازگار با تعهدات برجامی توسط ایران و لغو تحریم‌های نفتی ایران براساس توافق از سوی آمریکا را ضروری و لازم می‌داند.» نماینده اتحادیه اروپا هم در سخنان خود مدعی شد توسعه برنامه هسته‌ای ایران که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را گزارش کرده است، «انحراف جدی برجامی محسوب می‌شود.»

وی با تکرار ادعای کشورهای غربی مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین  و عرضه پهپادها به روسیه، آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل خواند و گفت‌:« ایران باید همکاری خود را با کشوری پایان دهد که تمامی اصول منشور ملل را در جنگ اوکراین نقض کرده است، اما توافق هسته‌ای همچنان نقش اساسی در برقراری ثبات در خاورمیانه دارد و تمامی طرفین توافق هسته‌ای باید بدون تأخیر، گفتگوها را برای احیای توافق هسته‌ای از سر بگیرند.»

نماینده چین در شورای امنیت اظهار داشت:«… برجام تنها مسیر درست برای حل و فصل مساله هسته‌ای ایران است.»

او با اشاره به آمریکا و اقدام دولت آن درباره پرونده برجام تأکید کرد «برجام تنها مسیر درست برای حل و فصل مسأله هسته‌ای ایران است. آمریکا آغازگر بحران هسته‌ای ایران بوده است و باید مسئولیت‌های خود را بشناسد و تمامی تحریم‌های یکجانبه و اقدامات بلند مدت علیه جمهوری اسلامی ایران را لغو کند.»

نماینده دولت روسیه در شورای امنیت سازمان ملل با رد ادعاهای نماینده آمریکا در سخنانش در این شورا، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ را عامل اصلی اجرا نشدن توافق هسته‌ای دانست.» وی گفت:«تاکنون هیچ شواهد قانع کننده‌ای برای اثبات ادعای آمریکا مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین ارائه نشده است.»

پایان این جلسه مهم شورای امنیت سازمان ملل چنین شد که شورای امنیت سازمان ملل خواستار احیای گفتگوهای برجام است.

این گزارش خبری از نشست شورای امنیت سازمان ملل نکاتی را در شرایط کنونی در ادامه «نسل کشی» نتانیاهو و ارتش رژیم صهیونیستی آشکارتر کرده است که می‌توان به اختصار جنین نگاشت:

۱ـ نتانیاهو اکنون در اذهان عمومی مردم جهان و به ویژه در آمریکا و کشورهای اروپایی منفور است و جنایتکار جنگی و کودک‌کش نامیده می شود، به ویژه ادامه این بحران برای بایدن رئیس جمهوری آمریکا و شرایط انتخاباتی ریاست جمهوری او بسیار مساله ساز شده است. به طوری که برخی از تحلیلگران سیاسی در غرب و به ویژه در آمریکا نوشته‌اند نتانیاهو و حامی اصلی او در نیویورک (سازمان یهودی اپک) امتداد بحران جنگ در غزه را در مسیر پایان یافتن عمر سیاسی رئیس جمهوری آمریکاو شکست دمکرات‌ها در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا هدفگذاری کرده‌ اند.

کاهش مستمر میزان مقبولیت بایدن نزد افکار عمومی آمریکا چنان است که کاخ سفید اکنون با بحران پذیرش و مقبولیت در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور مواجه است. ادامه بحران ناشی از  جنگ اوکراین و بحران کنونی « غزه» هر دو خطر جدی برای «نتانیاهو» و «بایدن» محسوب می‌شدند و هر دو رهبر در خط پایان عمر سیاسی خود قرار دارند.

۲ ـ جمهوری اسلامی ایران و پرونده گفتگوهای برجام را در دو فصل باید ارزیابی کرد. فصل قبل از عملیات «حماس»  و بعد از طوفان الاقصی. چون شک موقعیت رژیم صهیونیستی از منظر تاثیرگذاری بر برجام با قبل از طوفان الاقصی تفاوت دارد.

۳ ـ سازمان صهیونیستی اِپک در نیویورک که داماد صهیونیست ترامپ (گوشنر) از اعضای موثر آن است، خواهان به صحنه آمدن دوباره ترامپ به نمایندگی از حزب جمهوریخواه آمریکا است، در حالی که مدام در مورد  کهولت سنی بایدن و بروز نشانه‌هایی در مورد از دست دادن حافظه‌اش در رسانه‌های غربی و به ویژه صهیونیستی در نیویورک خبررسانی می‌شود.

۴ ـ اینکه با پیشنهاد دبیر کل سازمان ملل  موضوع برجام در دستور کار اعضای شورای امنیت قرار گرفت و در پایان جلسه اخیر اعضا بدون رأی مخالف، همه خواهان احیای مجدد برجام شده‌اند، نشان می‌دهد در شرایط کنونی که جنگ در اوکراین و به ویژه بحران قتل عام و نسل کشی در فلسطین اشغالی ادامه دارد، احیای مذاکرات برجام، تدبیر سیاسی دبیر کل سازمان ملل با توافق آمریکا، روسیه، چین و سه کشور اصلی اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس بوده و به عبارت دیگر با شرایط سنجی زمان کنونی از ایجاد بحران دیگری به نام برجام فاصله گرفته‌اند.

منبع: اطلاعات انلاین

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.