ارتوپدی چیست؟ ارتوپدی یکی از شاخه های تخصصی پزشکی است که به تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با ساختارها و عملکرد اسکلتی، مفاصل، عضلات (عضلانی)، رباط‌ها، و سایر اجزای مرتبط با سیستم اسکلتی انسان می‌پردازد. این تخصص به منظور بهبود عملکرد حرکتی و کاهش درد، اصلاح نقص‌های ارتوپدی، و تسریع در فرایند […]

 

ارتوپدی چیست؟

ارتوپدی یکی از شاخه های تخصصی پزشکی است که به تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با ساختارها و عملکرد اسکلتی، مفاصل، عضلات (عضلانی)، رباط‌ها، و سایر اجزای مرتبط با سیستم اسکلتی انسان می‌پردازد. این تخصص به منظور بهبود عملکرد حرکتی و کاهش درد، اصلاح نقص‌های ارتوپدی، و تسریع در فرایند بهبودی بیماران استفاده می‌شود.

با توجه به شیوه زندگی در شهرهای بزرگ از جمله شیراز، احتمال اینکه در میانسالی به خاطر مشکلات زانو، کمر، گردن و یا دیسک کمر به متخصص ارتوپدی نیاز پیدا کنید نسبتا بالاست.

فعالیت‌های یک متخصص ارتوپدی

تشخیص علت بیماری‌ ها و آسیب های فیزیکیمتخصصین ارتوپدی به کمک تاریخچه بالینی، بررسی فیزیکی و تست‌های تصویری نظیر اشعه X و MRI برای تشخیص بیماری‌ها و مشکلات ارتوپدی افراد اقدام می کنند.

معمولا این تصویر برداری ها اولین مرحله تشخیص مشکل شماست اما پزشکان باتجربه ممکن است بدون نیاز به تصویر مشکل شما را شناسایی کنند.

جراحی ارتوپدیانجام عمل‌های جراحی بر روی استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، و سایر اجزای ارتوپدی به منظور بهبود عملکرد و حل مشکلات.

یک متخصص ارتوپد می تواند جراح هم باشد و برعکس. اما یک متخصص ارتوپد لزوما جراح نیست چرا که نیازمند تخصص های مربوط به خود می باشد.

یکی از متخصصین جراح بسیار مهم امروزه، جراح ارتوپد است که بایستی توانایی های زیادی در این امر داشته باشد چرا که با اندام ها و اعضای مهمی از بدن سر و کار دارد و در صورت عدم داشتن توانایی لازم می تواند در آینده برای شما مشکلات متعددی را به وجود آورد.

درمان غیرجراحیاستفاده از روش‌های درمانی غیرجراحی مانند فیزیوتراپی، داروها، تزریقات موضعی، و تمرینات توانبخشی.

درمان های غیرجراحی اولین مرحله از درمان هاییست که متخصص ارتوپدی در شیراز بایستی به شما ارائه و پیشنهاد کند.

پیشنهاد می کنیم که اگر با اولین مراجعه به یک متخصص در شیراز صحبت از جراحی به میان آمد حتما نظر متخصص دیگری را هم جویا شوید.

مدیریت آسیب‌های ورزشیتشخیص و درمان آسیب‌های ناشی از ورزش، از جمله شکستگی‌ها، التهابات، و مشکلات مرتبط با فعالیت‌های ورزشی.

عدم حضور مربی های تخصصی هر رشته در کنار ورزشکاران و یا به دلیل هزینه های بالای کار با یک مربی اختصاصی در شهرهایی مثل شیراز شاید افراد به دنبال یادگیری و تمرین به صورت شخصی باشند. این عملکرد بیشتر در ورزش هایی مانند بدنسازی و پرورش اندام دیده می شود.

به دلیل انجام اشتباه حرکات، احتمال آسیب دیدگی فرد بسیار بالا خواهد بود به خصوص برای افراد در سنین نوجوانی و اوایل جوانی.

به همین منظور اگر دچار آسیب های ورزشی شدید اولین متخصصی که باید به آن مراجعه کنید. متخصص ارتوپدی است.

اکثر آسیب های ورزشی بدون نیاز به عمل جراحی قابل درمان هستند. ولی عدم مراجعه به پزشک در سنین بالاتر مشکلات عدیده ای برای شما پدید خواهد آورد.

پیشگیری: ارائه راهکارها و مشاوره‌هایی به منظور پیشگیری از بروز مشکلات ارتوپدی و حفظ سلامتی اسکلت و مفاصل.

اگر در یک شغل سخت کار می کنید و یا محیط کار شما ممکن است باعث بروز آسیب شود و یا به صورت حرفه ای ورزش میکنید که احتمال آسیب دیدگی شما بالاست ایده بدی نیست که برای پیشگیری از بروز مشکلات اسکلتی، عضلانی و مفاصل خود با یک متخصص ارتوپدی و یا فیزیوتراپی مشاوره بگیرید.

ارائه ادوات ارتوپدی: تهیه و توصیه در مورد استفاده از ادوات کمکی و وسایل ارتوپدی، از جمله کفش‌های ارتوپدی، کمربندها و بریس ها.

از تهیه بریسهای آسیب خودسرانه به شدت خودداری کنید.

بعضی اوقات امکان آسیب دیدگی جزئی در ناحیه پا، دست، مچ دست و … برای شما پیش می آید عده ای از افراد به صورت خودسرانه دست به خرید بریس ها می کنند که این کار شاید در مواقعی مشکل شما را حل و فصل کند اما ممکن است باعث آسیب های جدی تری شود.

بنابراین اگر دچار آسیب های جزئی و یا قوی تر از جزئی شده اید که احساس می کنید نیاز به بستن بریس و یا استفاده از سایر ابزارهای فیزیوتراپی دارد حتما این کار را زیر نظر متخصص ارتوپدی یا فیزیوتراپی انجام دهید.

آسیب های رایج ارتوپدی در شیراز

آسیب های رایج ارتوپدی

آسیب‌های ارتوپدی به خصوص در شیراز می‌توانند ناشی از مجموعه‌ای از عوامل مختلف شوند، از جمله آسیب به استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، عضلات و دیگر اجزای سیستم اسکلتی. زیرا افراد در طول عمر خود با فعالیت‌های مختلف و شرایط مختلف روبرو می‌شوند، انواع مختلفی از آسیب‌های ارتوپدی وجود دارند.

برخی از آسیب‌های رایج ارتوپدی که متخصصین ما در شیراز بیشتر آن را مشاهده می کنند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شکستگی استخوان: ناشی از ضربه یا فشار زیاد بر روی استخوان، معمولاً در اثر حوادث ورزشی یا تصادفات.

  • التهاب مفاصلمثل آرتریت و التهاب مفاصل روماتوئید که باعث درد، تورم و محدودیت حرکت مفاصل می‌شوند.

  • آسیب رباط‌هامثل پارگی رباط صلیبی آنتریور یا پوستهای رباط‌ها که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

  • آسیب عضلات: از جمله کشیدگی، پارگی، یا ضربه به عضلات که معمولاً ناشی از ورزش یا فعالیت‌های روزمره است.

  • آسیب به مفصل‌های بازو و پامثلا آرتروز (سایر یا خستگی مفاصل) که باعث تخریب زانو، هیپ، شانه و سایر مفاصل می‌شود.

  • آسیب در فعالیت‌های ورزشی: ناشی از حرکات تکراری یا زمان‌های طولانی از فعالیت‌های ورزشی، ممکن است به شکل آسیب‌های ورزشی نظیر ترشحات راسته‌ای (tendinitis)، شکستگی‌ها و سایر مشکلات منجر شود.

  • آسیب به ناحیه کمر: از جمله مشکلات رایج در شیراز و معمولا مرتبط با فشار زیاد بر ناحیه کمر که ممکن است به دلیل بلند مدت نشستن، برخورد غیرمنتظره، یا حمل و نقل اشیاء سنگین باشد.

  • آسیب به استخوان‌های مربوط به استقامت: مانند استرس استخوانی، که ناشی از فشار یا استرس مکرر بر روی استخوان‌هاست.

  • آسیب زانو: آسیب زانو هم مانند کمر در شیراز بسیار رایج است و می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله پارگی رباط‌ها، شکستگی‌ها، یا التهابات مفصلی باشد که به تورم، درد، و محدودیت حرکت منجر می‌شود.

هر فرد و شرایط جسمی متفاوتی دارد، بنابراین نوع و شدت آسیب‌های ارتوپدی نیز می‌تواند متفاوت باشد. درمان و مدیریت این آسیب‌ها بستگی به نوع و جداول مشکل، سن، سلامت عمومی، و سبک زندگی فرد دارد. اگر فرد به شدت دچار مشکلات اسکلتی، عضلانی و مفاصل شده است، مراجعه به یک پزشک متخصص ارتوپد می‌تواند کمک کند.

اگر شما هم در شیراز ساکن هستید و به یک متخصص ارتوپدی توانمند نیاز دارید پیشنهاد ما دکتر زهره عشقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و ارتوپدی است.

کلینیک دکتر زهره عشقی در شیراز و در خیابان زندیه رو به رو بیمارستان فقیهی (سعدی) واقع شده است.

برای اطلاع کامل از خدمات ارتوپدی در شیراز ما زیر نظر پزشک متخصص و یا دریافت مشاوره و نوبت حضوری با شماره تلفن های زیر تماس گرفته و یا وارد سایت ما شوید.

۰۷۱۳۲۳۵۷۰۲۱ یا ۰۹۳۳۷۲۵۵۰۰۰

یک خبر خیلی خوب اینکه ما کلینیک فیزیوتراپی هم با تجهیزات کامل در شیراز داریم و در صورتی نیاز داشته باشید میتونید از این خدمات ما هم بهره مند بشید.

 

منبع خبر: رکنـا

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.