بیش از ۶۰۰هزار از “دانش‌آموزان اتباع” در مدارس کشور مشغول تحصیل هستند
بیش از ۶۰۰هزار از “دانش‌آموزان اتباع” در مدارس کشور مشغول تحصیل هستند

مسئول کمیته مدارس اتباع خارجی و بین‌المللی شورای‌عالی آموزش و پرورش گفت: بیشترین جمعیت دانش‌آموزان اتباع در شهرستان‌های استان تهران هستند و ۶۱۴هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس کشور تحصیل می‌کنند.

اطهر مقیمی؛ مسئول کمیته مدارس اتباع خارجی و بین‌المللی شورای‌عالی آموزش و پرورش در نشست بررسی و تحلیل چالش‌های تحصیلی دانش‌آموزان اتباع که در شورای‌عالی آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: از سال ۸۵ رشد جمعیت دانش‌آموزان اتباع را شاهد بودیم.

وی افزود: پس از انتشار فرمان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه هیچ کودک افغانستانی نباید از تحصیل بازبماند، سه اتفاق در این حوزه رخ داد؛ نخست، رایگان شدن حضور دانش‌آموزان اتباع در مدارس دولتی، دوم؛ تحصیل تمام دانش‌آموزان اتباع حتی افرادی که فاقد مدارک اقامتی و هویتی هستند و سوم؛ تعیین تکلیف مدارس خودگردان.

 

مقیمی بیان کرد: برخی چالش‌ها در فرایند تحصیل دانش‌آموزان اتباع عبارتند از چالش‌های تحصیلی از جمله بدو ورود به مدرسه، درون مدرسه و چالش‌های سیاستی و زیرساختی.

چالش‌های چندفرهنگی در مدارس

مسئول کمیته مدارس اتباع خارجی و بین‌المللی شورای‌عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در حوزه چالش‌های تحصیلی شاهد نبود وحدت رویه، تراکم زیاد در حاشیه شهرهای بزرگ، کمبود فضای آموزشی به‌ویژه در دوره ابتدایی، ناتوانی مالی خانواده‌ها برای تأمین هزینه‌ها و ضرورت اشتغال به کار کودکان برای تأمین نیاز خانواده، وجود دانش‌آموزان اتباع از فرهنگ‌های مختلف و زمینه بروز چالش‌های چندفرهنگی و وضعیت بهداشتی نامناسب اکثر دانش‌آموزان اتباع در مدارس هستیم.

به گزارش زیرنویس،مقیمی با تأکید بر اینکه عدم وجود آمار شفاف و دقیق از اتباع در سن تحصیل قبل از شروع سال تحصیلی یکی از مشکلات جدی است، متذکر شد: فرایند طولانی برای ثبت اطلاعات افراد فاقد مدارک هویتی در یک دوره زمانی خاص توسط دفاتر کفالت و محدود بودن فرصت ثبت‌نام و مراجعه دانش‌آموزان و بالتبع جاماندن از تحصیل از سایر مسائل برای ثبت‌نام در مدارس است.

مسئول کمیته مدارس اتباع خارجی و بین‌المللی شورای‌عالی آموزش و پرورش درباره چالش‌های درون مدارس گفت: کمبود فضای آموزشی به‌ویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران و مشهد و جذب دانش‌آموزان در شرایط نامناسب، افزایش تراکم کلاس‌های درس و پذیرش دانش‌آموزان در نوبت دوم مدارس، کمبود معلم به‌ویژه در دوره ابتدایی از مهمترین مشکلات درون مدارس است.

دانش‌آموزان اتباع خارجی , دانش‌آموزان , مدارس دولتی ,

وی عنوان کرد: هم‌اکنون محتوای آموزشی مناسب برای همزیستی کودکان ایرانی و اتباع کنار هم وجود ندارد.

بیشترین جمعیت اتباع در شهرستان‌های تهران

مقیمی درباره آمار دانش‌آموزان اتباع گفت: در مجموع ۶۱۴ هزار و ۱۹۹ نفر دانش‌آموز اتباع در مدارس ثبت‌نام کردند که بیشترین آنها در شهرستان‌های استان تهران قرار دارند همچنین ۳۵۴۷۰ مدرسه کشور، دانش‌آموزان اتباع را در خود جای داده‌اند.

دانش‌آموزان اتباع خارجی , دانش‌آموزان , مدارس دولتی ,

۱۸هزار کلاس درس دوره ابتدایی برای دانش‌آموزان اتباع

همچنین محمد‌ محمدی؛ مدیرکل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه “در دوره ابتدایی ۱۸ هزار کلاس درس را به دانش‌آموزان اتباع افغانستانی اختصاص داده‌ایم”، گفت: در کمک‌های بین‌المللی در این بخش هیچ حرفی برای گفتن نیست.

وی افزود: در بحث کیفیت‌بخشی به مدارس دولتی، بخشی از به حاشیه رفتن کار به‌دلیل افزایش جمعیت دانش‌آموزان اتباع است و در حالی ایران، اتباع را داخل کشور پذیرش می‌کند که سایر کشورها آنها را در کمپ نگه‌داری می‌کنند.

محمدی متذکر شد: در بسیاری از مناطق، ترکیب دانش‌آموزی اتباع افغانستانی و ایرانی به‌ترتیب به ۷۰ به ۳۰ درصد یا ۸۰ به ۲۰ درصد رسیده است.

بیشترین جمعیت دانش‌آموزان اتباع تهران در منطقه ۱۵

همچنین معصومه معصومیان؛ معاون آموزش ابتدایی شهر تهران در این نشست با اشاره به اینکه منطقه ۱۵ بالاترین دانش‌آموزان اتباع را در شهر تهران دارد، گفت: در بحث سوادآموزی برای اتباع برنامه داریم.

وی اضافه کرد: در برخی موارد، اکثر دانش‌آموزان اتباع در یک مدرسه حضور می‌یابند و در شهر تهران حتی بدون حضور دانش‌آموزان اتباع با مشکل فضای آموزشی مواجه هستیم، هم‌اکنون ۵۵ هزار اتباع در مدارس شهر تهران داریم بنابراین چاره‌ای وجود ندارد تا تعدادی از مدارس را به شیفت عصر منتقل کنیم.

۶۰ تا ۸۰ درصد کودکان کار از اتباع هستند

همچنین حسن‌زاده؛ عضو شورای‌عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: ۶۰ تا ۸۰ درصد کودکان کار از اتباع هستند و شاهد افزایش حضور آنها در گرمخانه‌ها به‌ویژه گرمخانه‌های زنان هستیم و آنها را در مدارس مشاهده نمی‌کنیم.

منبع:تسنیم