بخشی از پروژه قطار تندرو اصفهان- قم آماده ریل‌گذاری است
بخشی از پروژه قطار تندرو اصفهان- قم آماده ریل‌گذاری است

اصفهان- مجری کل امور زیربنایی استان اصفهان گفت: حدود ۷۰ درصد از پروژه قطار تندرو بین اصفهان- قم زیرسازی سازی شده و آماده ریل گذاری است.

 

به گزارش زیرنویس،  علیرضا صلواتی عصر شنبه در نشست خبری با اشاره به آخرین وضعیت قطار تندرو اصفهان- قم- تهران، آن را پروژه‌ای بسیار سنگین و مگاپروژه عنوان کرد و اظهار داشت: حدود دو سال و نیم برای مسائل این پروژه پیگیری کردیم که مشکلات آن را حل کنیم و بالای هزار ساعت جلسه کارشناسی با سران مملکت داشتیم و تقریباً مصوبه شورای اقتصاد را برای این پروژه گرفتیم.

وی با بیان اینکه پیمانکاران چینی در خصوص این پروژه بسیار همراهی کردند، افزود: بشدت پیگیر این پروژه مهم بوده‌ایم و قرار است این پروژه از اصفهان- قم- تهران اجرا و با نظر وزیر راه و شهرسازی به سمت مشهد و در آینده به سمت استان فارس توسعه یابد.

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان خاطرنشان کرد: معتقد هستیم که اگر این پروژه اجرا و بهره برداری شود جبران همه کم کاری‌های دو سه دهه اخیر در حق اصفهان است و به بیان دیگر نقطه عطفی در توسعه کشور و اصفهان خواهد بود.

صلواتی با بیان اینکه طی یکی- دو ماه آینده خبرهای خوبی در خصوص این پروژه برای مردم خواهیم داشت، اضافه کرد: حتی امید داریم که تا پایان این دولت این پروژه را راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه قطار تندور روزانه از ساعت ۶ صبح تا ۲ بامداد با ظرفیت ۸۰۰ نفر در فاصله بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه و با سرعتی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت مسافران را جا به جا خواهد کرد، تصریح کرد: تاکنون زیرسازی ۷۰ درصد پروژه از قم تا اصفهان به طول ۱۵۰ کیلومتر تمام شد و آماده روسازی و ریل‌گذاری است.

مجری کل طرح‌های امور زیربنایی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۸۵ درصد معارضان ملی و تاسیساتی این پروژه برطرف و احداث پل‌ها شروع شده است، گفت: ساخت یکی از دو تونل در مسیر اتمام یافته و عملیات احداث تونل دوم در حال اجرا است.

صلواتی با بیان اینکه مشکل ۴۲۰ آب‌رو سطحی رفع و طراحی کل مسیر انجام شد است، اظهار داشت: معتقدیم اگر پروژه قطار تندوری اصفهان- قم انجام شود بقیه مسیرها بوسیله دانش بومی سازی شده در کشور انجام خواهیم داد که هشت استان کشور را متصل خواهد کرد.

وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی انجام شده میزان تردد جاده‌ای بین اصفهان- تهران طی ۲۰ سال گذشته یک درصد رشد داشته است؛ به بیان دیگر ترافیک غیر شهری بین اصفهان- تهران سالانه ۵.۷ درصد و بین اصفهان – قم ۳.۵ درصد بوده است که اگر هیچ کاری نکنیم حدود ۱۰ سال آینده باید آزادراهی در این‌مسیر احداث شود ضمن اینکه تا سه سال آینده باید آزادراهی فعلی را تعریض کنیم.

۸۰ پروژه کلان ملی در دستور کار است

مجری کل طرح‌های آزادراهی جنوب و جنوب شرق کشور در ادامه با بیان اینکه ما ۸۰ پروژه کلان و ملی با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد در دست اقدام داریم ابراز داشت: هم اینک ۳۰ پروژه کلان در کشور نظیر آزادراه اصفهان- شیراز، قطار تندرو اصفهان- قم- تهران و کنار گذر شرق اصفهان فعال است که پایان هفته جاری آزادراه اصفهان -شیراز افتتاح می‌شود.

صلواتی با بیان اینکه آزادراه اصفهان -شیراز ۴۸۵ کیلومتر طول دارد، خاطرنشان کرد: با بهره برداری این پروژه مسیر اصفهان به شیراز ۱۳۰ کیلومتر کوتاه‌تر شده و منجر به کاهش ۱۳۰ میلیون لیتر سوخت در سال خواهد شد.

۷,۰۰۰ میلیارد تومان برای آزادراه اصفهان شیراز هزینه شد

وی با بیان اینکه آزادراه اصفهان- شیراز طولانی‌ترین آزادراه کشور است، افزود: از سال ۱۳۹۱ تاکنون برای این پروژه هفت هزار میلیارد تومان هزینه شده اما ارزش روز این پروژه بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

وی درخصوص قطعه سوم کنارگذر شرق اصفهان که در صورت تکمیل به آزادراه اصفهان شیراز متصل خواهد شد، گفت: این پروژه تا یک سال پیش عملیاتی نشده بود از حدود یک سال پیش این طرح را شروع کردیم و قرار بوده با ۳۰ درصد آورده دولت و ۷۰ درصد بخش خصوصی اجرا شود.

مجری کل امور زیربنایی استان اصفهان با اشاره به اینکه طراحی فاز یک و دو این پروژه بین اصفهان- ایزدخواست طراحی شده است، افزود: چهار گزینه برای آن طراحی شده و امید است با همکاری بخش خصوصی از جمله هلدینگ غدیر و صندوق بازنشستگی کشوری امسال بتوانیم این قطعه را کلنگ بزنیم و فکر می‌کنم این پروژه طی دو تا سه سال قابل انجام است.

صلواتی با اشاره به اینکه طول پروژه کنارگذر شرق اصفهان ۹۳ کیلومتر است و قطعات یک و دو آن بهره برداری شده است، افزود: قطعه سوم ۳۰ کیلومتر طول دارد و در مسیر آن اراضی کشاورزی و رودخانه زاینده رود و پارک ملی کلاه قاضی است.

وی درخصوص عبور آزادراه اصفهان شیراز (کنار گذر شرق اصفهان) از پارک ملی کلاه قاضی، گفت: دغدغه شخصی من این است که اجرای این پروژه به محیط زیست آسیب نزند زیرا عبور جاده فعلی از گردنه لاشتر کلاه قاضی نیز سبب آسیب‌هایی به گونه‌های جانوری این منطقه شده است.‌

مجری کل امور زیربنایی استان اصفهان ادامه داد: باید توجه داشت مسیر آزادراه اصفهان شیراز شمالی جنوبی است و کلاه قاضی شرقی غربی است و از طرفی مسیر اصفهان به جنوب کشور به لحاظ پدافندی مشکل دارد و همین امر احداث کنار گذر را ضروری می‌سازد و البته از سوی دیگر دغدغه داریم که به آسیب وارد نشود.

جزئیات تازه از طرح عبور آزادراه اصفهان شیراز از پارک ملی کلاه قاضی

صلواتی با بیان اینکه در پروژه‌های توسعه حتماً مباحث محیط زیست رعایت می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم طرح‌های توسعه پیوست محیط زیستی داشته باشد و ما برای عبور پروژه کنار گذر شرق اصفهان از پارک ملی کلاه قاضی بیش از ۲۵ میلیارد تومان متعهد شدیم که اقداماتی نظیر زیرگذر حیات وحش، دوربین گذاری و فنس کشی انجام شود.

وی افزود: نهایتاً بنا بر این است که سه کیلومتر پروژه در کلاه قاضی بصورت ترانشه محصور و یک کیلومتر بصورت تونل باشد و مابقی حفاظت شود تا حیات وحش دوربین فنس انجام شود نهایتاً بنا بر این شده گزینه تونل باشد که حیات وحش آسیب نبینند.

صلواتی اضافه کرد: موضوع عبور آزادراه از کلاه قاضی و گزینه‌های آن به شورای عالی محیط‌زیست رفته و در آنجا برای این پروژه تصمیم گیری خواهد شد که در صورت تأیید گزینه تونل ترانشه حدود یک هزار میلیارد تومان بار مالی دارد اما اولین آزادراه منطبق با محیط زیست خواهد بود.

مجری کل امور زیربنایی استان اصفهان درخصوص روسازی آسفالت آزادراه کاشان- اصفهان نیز گفت: با ورود دادستان اصفهان و پیگیری نمایندگان مجلس امید است مسئله کیفیت آسفالت این مسیر در دستور کار قرار گیرد و روکش کل آزادراه همزمان با ایمنی روکش آسفالت اصفهان- کاشان برطرف شود.

منبع: مـهر