انحصار خودروسازان داخلی ادامه دارد؟/ آب پاکی مجمع تشخیص مصلحت نظام بر دست مردم
انحصار خودروسازان داخلی ادامه دارد؟/ آب پاکی مجمع تشخیص مصلحت نظام بر دست مردم

درحالی که مجلس در مصوبه خود تعرفه واردات خودرو را به ۶۰ درصد کاهش داده بود، با رای مجمع تشخیص مصلحت نظام دوباره به همان لایحه دولت یعنی تعرفه صدردصدی در سال آینده برگشت که این مساله می‌تواند منجر به تغییر ساختار در بازار خودرو شده و به نفع خودروسازان داخلی و به ضرر مصرف […]

انحصارخودروسازان داخلی ادامه می‌یابد؟/ آب پاکی مجمع تشخیص مصلحت نظام بر دست مردم

درحالی که مجلس در مصوبه خود تعرفه واردات خودرو را به ۶۰ درصد کاهش داده بود، با رای مجمع تشخیص مصلحت نظام دوباره به همان لایحه دولت یعنی تعرفه صدردصدی در سال آینده برگشت که این مساله می‌تواند منجر به تغییر ساختار در بازار خودرو شده و به نفع خودروسازان داخلی و به ضرر مصرف کنندگان تمام شود.

 

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، افزایش تعرفه‌های واردات خودرو که یکی از ابزار‌های سیاست گذاری دولت برای تنظیم بازار خودرو است با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام تاثیر زیادی بر صنعت خودرو می‌گذارد و‌ این تصمیم، با مطالبه جامعه برای تنظیم بازار خودرو هم در تضاد است و هم تلاش‌های مجلس را ناکام می‌گذارد.

 

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۴ در توییتی از مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با کاهش تعرفه واردات خودرو خبر داد و نوشت: منتظر ارزان شدن خودرو نباشید؛ مجمع تشخیص مصلحت با تایید نظر دولت و برای تامین درآمد به کاهش تعرفه واردات خودرو از ۱۰۰  به ۶۰ درصد رای نداد و تامین ارز را در سقف ۲ میلیارد یورو نگهداشت تا همچنان خودروسازان داخلی به افزایش قیمت خودرو ادامه داده و مردم هم جان به پراید دهند.

 

انحصارخودروسازان داخلی ادامه می‌یابد؟/ آب پاکی مجمع تشخیص مصلحت نظام بر دست مردم

 

افزایش تعرفه‌های واردات عملا به معنای افزایش هزینه‌های واردات خودرو است و این افزایش هزینه‌ها به طور مستقیم به قیمت نهایی خودرو منتقل می‌شود و باعث افزایش قیمت خودرو‌های وارداتی در بازار می‌شود. به دنبال افزایش قیمت خودرو‌های وارداتی، رقابت در بازار کاهش یافته و خودروسازان داخلی انگیزه کمتری برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت محصولات خود به خرج می‌دهند و این مساله می‌تواند به گرانی خودرو‌های داخلی تمام شود.

 

ازسویی دیگر، با افزایش تعرفه‌ها واردات خودرو‌های متنوع و با فناوری‌های جدید محدود شده و انتخاب مصرف کنندگان به خودرو‌های داخلی محدود می‌شود و تقاضا برای خودرو‌های دست دوم افزایش می یابد.

 

به این ترتیب باید از این مجمع پرسید که آیا میان جلوگیری از کاهش تعرفه واردات خودرو که می توانست به نفع مردم و حتما صنعت خودرو باشد، با افزایش درآمد دولت از محل واردات، دولت را انتخاب کردید؟!

 

قطعا هرگونه بازار رقابتی برای هر محصولی موجب افزایش قیمت و تعادل قیمت است و منتفع نهایی مردم و تولیدکننده است. چنین اصلی بسیار بدیهی است. اما ایجاد هرگونه محدودیت و انحصار موجب سرازیر شدن سود از جیب مردم به جیب عده ای خاص است. به جرات می توان این تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام را ناراحت کننده ترین خبر این روزها دانست. 

+