به گزارش سرویس علم و فن آوری تابناک زیائوسونگ دو، مهندس هوافضا از دانشگاه علوم و فناوری میسوری، میگوید: «فناوری لازم برای ساخت خودروهای پرنده هماکنون وجود دارد.» برخی شرکتها نیز نمونههای اولیه چنین خودروهایی را آزمایش کردهاند. توسعه خودروهای پرنده به یک مسابقه جهانی تبدیل شده است. ایالات متحده آمریکا، آلمان و چین از […]
به گزارش سرویس علم و فن آوری تابناک زیائوسونگ دو، مهندس هوافضا از دانشگاه علوم و فناوری میسوری، میگوید: «فناوری لازم برای ساخت خودروهای پرنده هماکنون وجود دارد.» برخی شرکتها نیز نمونههای اولیه چنین خودروهایی را آزمایش کردهاند.
توسعه خودروهای پرنده به یک مسابقه جهانی تبدیل شده است. ایالات متحده آمریکا، آلمان و چین از پیشگامان این عرصه هستند. در آمریکا، شرکتهای متعددی در حال انجام پروازهای آزمایشی و دریافت مجوزهای قانونی برای تجاریسازی این فناوری هستند. در اروپا، شرکت آلمانی ولوکوپتر تاکسیهای پرنده خود را در دبی آزمایش کرده است. چین نیز با سرعت زیادی به یک بازیگر اصلی در این زمینه تبدیل شده و شرکتهای مختلفی در حال توسعه مدلهای گوناگون خودروهای برخاست و فرود عمودی هستند.
چگونه خودروهای پرنده کار میکنند؟
یک خودروی پرنده واقعی احتمالاً ترکیبی از خودرو و هلیکوپتر خواهد بود. برخلاف هواپیماها که نیاز به باند دارند، این خودروها میتوانند مانند هلیکوپتر به صورت عمودی بلند شوند. تیغههای چرخان نیروی لازم برای بلند شدن را فراهم میکنند و پس از برخاستن، بالها باز شده و خودرو مانند یک هواپیما با مقاومت کمتر در برابر هوا حرکت میکند. پات اندرسون، مهندس هوافضا و مدیر سابق مرکز تحقیقات پرواز دانشگاه Embry-Riddle، توضیح میدهد که برخی طراحیها شامل پروانههایی روی بالهای خودرو هستند که ابتدا برای بلند شدن به سمت بالا متمایل شده و سپس برای پرواز افقی تنظیم میشوند. او این فناوری را شبیه به “تبدیلشوندگان” (Transformers) توصیف میکند.
چالشها و موانع پیش رو
یکی از بزرگترین موانع ورود خودروهای پرنده به زندگی روزمره هزینه بالای آنهاست. شرکت Alef Aeronautics قصد دارد خودروهایی تولید کند که هم روی زمین حرکت کنند و هم بتوانند پرواز کنند. اما این خودروها با قیمت حدود ۳۰۰،۰۰۰ دلار عرضه خواهند شد که تنها افراد ثروتمند قادر به خرید آن خواهند بود. برای افرادی با بودجه محدودتر، خدمات اشتراکگذاری سفر با خودروهای پرنده – چیزی شبیه Uber یا Lyft – ممکن است گزینهای مناسبتر باشد. اندرسون پیشبینی میکند که تاکسیهای پرنده در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده رایج شوند.
توسعه خودروهای پرنده به یک مسابقه جهانی تبدیل شده است. ایالات متحده آمریکا، آلمان و چین از پیشگامان این عرصه هستند.
مسائل فنی و ایمنی
پرواز نیازمند انرژی زیادی است، بهویژه هنگام برخاستن. باتریهای لیتیوم-یونی فعلی تنها قادرند انرژی لازم برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پرواز را تأمین کنند. برخلاف خودروهای زمینی که هنگام تمام شدن شارژ متوقف میشوند، تمام شدن شارژ یک خودروی پرنده ممکن است منجر به سقوط شود. به همین دلیل، محققان مانند زیائوسونگ دو در تلاش هستند تا کارایی باتریها را افزایش دهند و ایمنی این وسایل نقلیه هوایی را تضمین کنند. همچنین اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) باید قوانین و مقرراتی برای استفاده از این خودروها تدوین کند تا راه برای ورود آنها به بازار هموار شود.
آیندهای نزدیک؟
با وجود چالشها، رؤیای خودروهای پرنده بیش از هر زمان دیگری نزدیک به واقعیت است. شاید تا چند دهه دیگر، سفرهای هوایی شخصی نه تنها یک رؤیا نباشد بلکه بخشی از زندگی روزمره ما شود.