در فصل پایانی مطالعه و آمادگی برای کنکور که بیش از هر زمان دیگری به موعد برگزاری کنکور نزدیک هستیم، مرور و جمعبندی مطالب اهمیت زیادی پیدا میکند. شرکت در آزمونهای آزمایشی یک روش هوشمندانه برای سنجش آموختههای خود، شناسایی تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف است. در این مطلب بهطور ویژه به بررسی […]
در فصل پایانی مطالعه و آمادگی برای کنکور که بیش از هر زمان دیگری به موعد برگزاری کنکور نزدیک هستیم، مرور و جمعبندی مطالب اهمیت زیادی پیدا میکند. شرکت در آزمونهای آزمایشی یک روش هوشمندانه برای سنجش آموختههای خود، شناسایی تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف است.
در این مطلب بهطور ویژه به بررسی ضرورت شرکت در آزمونهای آزمایشی و شبیهساز کنکور در زمان کوتاه باقیمانده و میزان تأثیرگذاری آنها بر نتیجۀ کنکور براساس تجربیات رتبههای برتر میپردازیم.
مرور و جمع بندی، دو گام تعیینکننده
در این فاصلهای که از کنکور قرار گرفتهایم، برای فتح قلۀ آن تنها برداشتن دو گام لازم است: مرور و جمعبندی. مرور و جمعبندی به داوطلب کنکور کمک میکند تا آنچه را که در طول مدت زمان مطالعه فراگرفتهاست، در ذهن خود تثبیت و طبقهبندی کند.
رتبههای برتر و مشاوران باتجربۀ کنکور توصیه میکنند که در این فرصت کوتاه دو الی سهماههای که تا کنکور باقی مانده است، دیگر نباید زمانی را به یادگیری دروس جدید اختصاص داد، بلکه لازم است مطالبی را که تا الان آموختهایم را در ذهنمان تثبیت کنیم.
طبق بررسی مصاحبۀ رتبههای برتر کنکور ارشد روانشناسی در سالهای اخیر، اکثر رتبههای برتر در آزمونهای آزمایشی شرکت کردهاند.
درمیان مؤسسات متعددی که در این حوزه فعالیت دارند، باتوجه به مصاحبههای افراد و میزان شباهت رتبۀ آنها در کنکور و آزمون آزمایشی، آزمونهای آزمایشی روانآموز به دلیل شباهت بالای سؤالات و جامعۀ آماری بالایی که به خود اختصاص داده است، از محبوبیت زیادی در میان داوطلبان کنکور برخوردار است.
مشاهدۀ آزمونهای آزمایشی روانآموز
در ادامه باتوجه به مصاحبههای رتبههای برتر کنکور ارشد روانشناسی ضرورت شرکت در این آزمونها را به همراه مزایا و معایب آنها بررسی میکنیم.
آزمون های آزمایشی کنکور ارشد روانشناسی چطور به مرور و جمعبندی کمک میکند؟
یکی از سؤالات اصلی که ذهن اکثر داوطلبین کنکور را به خود مشغول میکند این است که «آیا باید همۀ مطالب را مرور کنم؟ در این صورت با محدودیت زمانی باید چهکار کنم؟» در پاسخ به این سؤال باید گفت که بله، در طول فرایند مرور و جمعبندی لازم است که تمامی مطالب مرور و جمعبندی کرد. اما چطوری؟ برای یافتن پاسخ این سؤال ما به سراغ مصاحبۀ رتبههای برتر کنکور رفتیم.
یکی از مهمترین روشهای جمعبندی و مرور شرکت در آزمونهای آزمایشی شبیهساز کنکور هست. شرکت در این آزمونها از چند نظر دارای مزیت است که در ادامه به آنها میپردازیم.
– شناسایی نقاط ضعف و قوت
شرکت در آزمایشی که شباهت زیادی با کنکور دارند، به داوطلبان کمک میکند تا بهشیوۀ عینی و مستند، دانش و آموختههای خودشان را بسنجد، نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنند. علاوهبراین، آزمونهایی که جامعۀ آماری بالایی دارند، اطلاعات دقیقی از وضعیت داوطلب در میان سایر رقبا در اختیار او قرار میدهد.
– برنامهریزی دقیق برای مرور و جمعبندی
با شناسایی نقاط ضعف و قوت، برنامهریزی دقیق و هوشمندانهای که بتوان از فرصت اندک باقیمانده حداکثر استفاده را برای بهبود عملکرد کرد، امکانپذیر میشود. براساس توصیههایی که مشاورین باتجربه به داوطلبان کنکوری میدهند، در این دوران تمرکز اصلی باید تقویت بیشتر نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف باشد.
در واقع، برنامۀ مناسب برای دورۀ مرور و جمعبندی این است که باتوجه به نتایج آزمون باید به سراغ تثبیت و مرور آنچه که بلد هستیم و مطالعۀ و یادگیری عمیقتر آنچه که درآن احساس ضعف میکنیم، برویم.
در زمان جمعبندی نیز توصیه میشود که به مرور خلاصهها، نکات مهم یا مطالعۀ کتابچههای موجود برای جمعبندی و مرور بپردازیم.
– آشنایی با فضای کنکور
تمرین بیشتر و تجربۀ حضور در فضای مشابه کنکور کارشناسیارشد به بهبود عملکردمان در این آزمون منجر خواهد شد. برایناساس، یکی از مهمترین مزیتهای شرکت در آزمونهای آزمایشی که از نظر طرح سؤالات و زمانبندی کاملاً مشابه با کنکور هستند، این هست که قبل از حضور در جلسۀ کنکور با اضطراب عملکرد خود مواجه میشویم.
در این حالت از تجربیاتی که برای مدیریت زمان و کنترل هیجاناتمان در طول شرکت در آزمونهای آزمایشی بهدست آوردیم، جهت کنترل شرایط و بهبود تمرکز و توجهمان در کنکور اصلی استفاده خواهیم کرد.
مهمترین ویژگیهای یک آزمون آزمایشی شبیهساز کنکور چیست؟
حالا که با اهمیت شرکت در آزمونهای آزمایشی در دوران جمعبندی و مرور آشنا شدیم، لازم است که بدانیم یک آزمون استاندارد باید چه ویژگیهایی داشته باشد تا بتوانیم از نتایج آن برای برنامهریزی در دوران جمعبندی و مرور استفاده کنیم.
۱) شبیهساز کنکور
سؤالات یک آزمون آزمایشی استاندارد باید بهگونهای باشد که از نظر سختی و آسانی کاملاً مشابه با یکی از کنکورهای سالهای اخیر باشد.
به عبارت دیگر، طراحان سؤالات این آزمونها باید کسانی باشند که کاملاً زاویۀ دید طراحان سؤالات کنکور را درک کرده و بتوانند با زاویۀ دید آنها از دروس مختلف سؤال استخراج کنند. بهاین ترتیب کسانی که جزو رتبههای برتر کنکورهای اخیر بودهاند و افرادی که سالهاست در زمینۀ تألیف و تدوین کتابهای کمکآموزشی فعالیت میکنند، میتوانند گزینههای مناسبی برای طراحی سؤالات باشند.
۲) کارنامۀ دقیق تشریحی
باتوجه به زمان محدود داوطلبان، ارائۀ سریع کارنامۀ آزمون به داوطلبین کنکور کمک برای این دورۀ طلایی جمعبندی و مرور، بدون از دست زمان برنامهریزی مناسبتری باتوجه به نقاط ضعف و قوت خود داشته باشند. کارنامۀ یک آزمون آزمایشی استاندارد باید مانند کارنامۀ کنکور دارای اطلاعات کمّی مانند رتبۀ افراد، درصد عملکرد به تفکیک دروس و تراز وی باشد. این اطلاعات، دادههای مناسبی را در اختیار شرکتکنندگان جهت تحلیل کیفی و تفسیر نتایج در قرار میدهد. همچنین، ازآنجاییکه معمولاً در این آزمونها سهمیههای متداول کنکور، تأثیری ندارند، رتبۀ افراد در این آزمونهای آزمایشی شاخصی دقیق از عملکرد آنها است.
۳) پاسخنامۀ کامل
علاوهبر پاسخنامۀ کلیدی، ارائۀ پاسخنامۀ تشریحی به داوطلبین کمک میکند تا ضمن مرور جواب صحیح سؤالات، ارزیابی دقیقتری از نقاط ضعف و قوت خود داشته باشند. به این صورت که با تحلیل سؤالات و پاسخهای آن میتوانند موضوعات و دروسی که نیاز به مرور دارند را شناسایی کنند.
۴) جامعۀ آماری بالا
شرکت در آزمونهایی که جامعۀ آماری بالایی دارند، بهتر میتوانند رتبۀ افراد و وضعیت او را در میان سایر رقبا مشخص کنند.
۵) دسترسیپذیری بالا
برگزاری آزمونهای آزمایشی به شکل حضوری و فیزیکی محدودیتهایی دارد که از جملۀ آنها میتوان به کاهش مشارکت شرکتکنندگان اشاره دارد. این نکته باعث شد تا بسیاری از انتشارات و مؤسسههای کنکوری پیشگام به فکر برگزاری آزمونهای آزمایشی بهصورت آنلاین بیفتند که در نتیجۀ آن ضمن افزایش دسترسیپذیری به آزمونها، مشارکت و جامعۀ آماری، هزینۀ ثبتنام و شرکت در آزمون نیز کاهش مییابد.
همانطور که اشاره کردیم، نشر روانآموز یکی از پیشگامان برگزاری آزمونهای استاندارد و شبیهساز کنکور است. تجربۀ این نشر در برگزاری آزمونهای جامع آزمایشی برای چندین سال منجر به کسب رضایت حداکثری شرکتکنندگان آن شده است. همچنین، طبق دادههایی که هرساله نشر روانآموز منتشر میکند، رتبۀ افراد در آزمونهای آزمایشی شباهت زیادی با رتبۀ آنها در کنکور کارشناسیارشد دارد.
باتوجه به عملکرد موفق این نشر در زمینۀ برگزاری آزمونهای آزمایشی شبیهساز کنکور، در ادامه به بررسی مختصر ویژگیهای آزمونهای جامع این نشر میپردازیم.
آزمونهای جامع روانآموز؛ شبیهساز واقعی کنکور
آزمونهای آزمایشی جامع روانآموز برای سه رشتۀ روانشناسی بالینی، عمومی و تربیتی از اواخر دیماه در سه مرحله با فاصلۀ دو هفته از یکدیگر برگزار میشوند که افراد میتوانند بهصورت تکآزمون یا پکیج کامل آنها را تهیه کنند.
کارنامۀ داوطلبین بهفاصلۀ ۲۴ ساعت بعد از برگزاری آزمون در اختیار شرکتکنندگان قرار میگیرند. مطابق با انتظاری که از یک آزمون شبیهساز کنکور میرود، آزمونهای جامع روانآموز چه از نظر محتوا و چه از نظر زمانبندی کاملاً مشابه کنکور اصلی هستند.
بهعبارت دیگر، هر یک از سه مرحلۀ آزمون آزمایشی روانآموز حکم یک کنکور را دارد که با شرکت کردن در آنها، بهنوعی تا قبل از کنکور اصلی، سه بار تجربۀ شرکت در کنکور را داشتهاید. ملاک دیگری که سبب شباهت بالای آزمونهای جامع با کنکور میشود، زمانبندی آنها است. براین اساس مطابق با کنکور اصلی، زمان آزمونهای جامع روانآموز ۴ ساعت (۱۶۵ دقیقه) است که سؤالات عمومی و تخصصی بهترتیب در اختیار شرکتکنندگان قرار میگیرد.
داوطلبین میتوانند برحسب تمایل خود به سؤالات پاسخ دهند و رعایت یا عدمرعایت ترتیب سؤالات در نتیجۀ نهایی تأثیری ندارد. این آزمونها جهت افزایش دسترسیپذیری عموم متقاضیان کنکور، بهصورت آنلاین برگزار میشوند.
سخن پایانی
اگر کنکور یک چرخه در نظر بگیریم، آخرین حلقۀ تکمیلکنندۀ این چرخه مرور و جمعبندی است. در این مرحله که دیگر فاصلۀ چندانی تا کنکور نمانده است شناسایی نقاط ضعف و قوت، تثبیت مطالب و تسلط بیشتر بر آنها بیش از هر کاری دیگری، تضمینکنندۀ برداشتن گامهای استوار و مطمئن برای موفقیت در کنکور است.
شرکت در آزمونهای آزمایشی این فرصت را در اختیار داوطلب قرار میدهد تا بهصورت دقیق و مستندی آموختههای خود را محک بزند و براساس نتایج آنها به مرور و تثبیت بیشتر مواردی که نیاز به مطالعۀ بیشتر دارد، بپردازد.
انتهای رپرتاژ آگهی/