گروه بهمن از جمله شرکتهای بورسی است که در نیمه نخست سال با زیان دهی دست و پنجه نرم کرده است و تداوم این روند، باعث نگرانی سهامداران شده است. به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، صورتهای مالی شش ماهه خبمهن در کدال نشان میدهد گروه بهمن از ابتدای سال تا پایان شهریورماه، بیش از ۲۰۴ […]
گروه بهمن از جمله شرکتهای بورسی است که در نیمه نخست سال با زیان دهی دست و پنجه نرم کرده است و تداوم این روند، باعث نگرانی سهامداران شده است.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، صورتهای مالی شش ماهه خبمهن در کدال نشان میدهد گروه بهمن از ابتدای سال تا پایان شهریورماه، بیش از ۲۰۴ میلیارد تومان زیان خالص داشته است. این در حالی است که در دروه مشابه سال قبل، خبمهن سوددهی قابل توجهی داشت، اما حالا در مسیر زیان دهی است. روندی که به نظر میرسد تحت تاثیر ریزش ۹۸ درصدی سود فروش سرمایه گذاریها و کاهش ۸۴ درصدی جمع درآمدهای عملیاتی در گروه بهمن بوده است.
هر سهم خبمهن چقدر زیان شناسایی کرد؟
گروه بهمن در این مدت، به ازای هر سهم، ۱۵ ریال زیان خالص شناسایی کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش داشته و در نهایت سود انباشته این شرکت بورسی، با افت ۵ درصدی مواجه بوده است.
رشد هزینههای مالی گروه بهمن
عملکرد شش ماه این گروه نشان از روند صعودی هزینههای مالی دارد. به گونهای که طی این مدت، بیش از ۲۱۳ میلیارد تومان صرف هزینههای مالی در گروه بهمن شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۱۴۰ درصدی دارد.
افزایش بدهیهای بهمن در نیمه ۱۴۰۳
صورتهای مالی شش ماهه گروه بهمن که به تایید حسابرس نیز رسیده است، نشان میدهد این شرکت بورسی طی این مدت، بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی جاری و بیش از ۳۸ میلیارد تومان هم بدهی غیرجاری داشته است که در مجموع، رقم بدهیهای گروه بهمن از ابتدای امسال تا پایان تابستان به بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به پایان سال قبل، افزایش ۲۸ درصدی دارد.
کشاورز با این دست فرمان، ایران خوردرو را میخواهد؟
برآیند آمار و ارقام مذکور در صورتهای مالی گروه بهمن از روند منفی مدیریتی در این شرکت حکایت دارد، شرکتی که تحت مالکیت، نفوذ و سهامداری گروه جنجالی به نام قطعه سازی کروز و در راس آن، حمید کشاورز توچایی قرار دارد. قطعه سازی که طی این سالها با روشهای خاص، به دنبال افزایش مالکیت و سهامداری در بهمن خودرو و ایران خودرو بوده است تا بتواند مالکیت و مدیریت این شرکتهای خودرویی و بورسی را در اختیار داشته باشد. اهدافی که حواشی متعددی را هم به دنبال داشته و همچنان دعوای بسیاری بر سر حضور کروز در ایران خودرو و افزایش صندلیهای هیئت مدیره کروز در این شرکت خودرویی است.
بنابراین، بر همگان روشن است که کروز و گروه بهمن از یکدیگر جدا نیستند و در راس هر دو، نام حمید کشاورز را میبینیم. در نتیجه با توجه به کارنامه ضعیف گروه بهمن در خلق زیان خالص، افزایش بدهیها و کاهش سوددهی، این سوال مطرح است که تصمیم گیران در دولت و وزارت صمت چگونه اجازه میدهند، ایران خودرو، شرکتی که با مشکلات عدیدهای دست و پنجه نرم میکند، به دست کروز و افرادی بیفتد که نتیجه مدیریتی آن ها، به زیان دهی میلیاردی، کاهش سوددهی و افزایش هزینههای مالی منجر شده است؟!