کروز، چراغ‌های گران‌قیمت با کیفیتی که جای سوال دارد/جولان در فضای بی رقیب
کروز، چراغ‌های گران‌قیمت با کیفیتی که جای سوال دارد/جولان در فضای بی رقیب

صنایع تولیدی کروز یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قطعات خودرو در ایران محسوب می‌شود. موسسان این شرکت حدود ۳۰ درصد از سهام گروه صنعتی ایران‌خودرو را در اختیار دارند.  به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، آنچه در فرهنگ تولیدی کشور مرسوم است، به‌نظر می‌رسد در مورد کروز نیز صادق باشد؛ برند‌ها پس از کسب اعتبار، به‌مرور زمان […]

کروز، چراغ‌های گران‌قیمت با کیفیتی که جای سوال دارد/جولان در فضای بی رقیب

صنایع تولیدی کروز یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قطعات خودرو در ایران محسوب می‌شود. موسسان این شرکت حدود ۳۰ درصد از سهام گروه صنعتی ایران‌خودرو را در اختیار دارند. 

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، آنچه در فرهنگ تولیدی کشور مرسوم است، به‌نظر می‌رسد در مورد کروز نیز صادق باشد؛ برند‌ها پس از کسب اعتبار، به‌مرور زمان کیفیت محصولات خود را کاهش می‌دهند. این موضوع در محصولات کروز نیز به‌ویژه در سال‌های اخیر مشاهده شده است.

قیمت‌های بالا، کیفیت پایین

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مشتریان با قطعات تولیدی کروز، قیمت بسیار بالای این محصولات است. به‌عنوان نمونه، قیمت هر چراغ جلوی پژو ۲۰۷ تولید کروز در بازار حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. این بدان معناست که خرید دو چراغ جلو برای این خودرو، ۱۷ میلیون تومان هزینه در بر دارد. این در حالی است که چراغ جلوی پژو ۲۰۷، تولیدی شرکت «مدرن» حدود ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و شرکت «فناوران» حدود ۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

اما مشکل به قیمت قطعات ختم نمی‌شود. کیفیت چراغ‌های تولیدی کروز نیز مورد انتقاد است. برخی از مشتریان اظهار می‌کنند که این چراغ‌ها پس از مدتی دچار کدری می‌شوند یا اگر مجهز به دی‌لایت باشند، با نوسان نور مواجه می شوند.

کمبود رقابت و نظارت

به گفته کارشناسان نبود واردات و عدم حضور رقبای باکیفیت باعث شده است که محصولات کروز همچنان در صدر انتخاب مشتریان باقی بمانند. تعمیرکاران خودرو نیز اغلب کیفیت قطعات کروز را در مقایسه با محصولات وارداتی سابق «درجه سه» می‌دانند. با این حال، قطعات تولیدی این شرکت در مقایسه با محصولات شرکت «عظام» همچنان از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

یکی دیگر از مشکلات جدی بازار قطعات خودرو، عدم نظارت بر قیمت‌گذاری است. بررسی ها نشان می دهد، در نبود نظارت، قیمت‌ها به شکل بی‌رویه افزایش یافته و مشتریان مجبور به پرداخت هزینه‌های بالا برای قطعاتی با کیفیت متوسط هستند.

جای خالی برند‌های باکیفیت

فقدان برند‌های معتبر و باکیفیت در بازار، عملاً انتخاب مشتریان را محدود کرده است. با وجود تمامی انتقادات، قطعات کروز به دلیل نبود گزینه‌های بهتر، همچنان از اعتماد بیشتری برخوردار هستند. این اعتماد، اما نه به دلیل کیفیت، بلکه به دلیل عدم حضور رقیب جدی در بازار است.

در شرایط فعلی، کاهش کیفیت و افزایش قیمت قطعات کروز همراه با نبود نظارت و رقبای باکیفیت، مشکلات جدی در بازار لوازم یدکی ایجاد کرده است. برطرف کردن این مشکلات نیازمند نظارت دقیق‌تر، حمایت از تولیدکنندگان داخلی باکیفیت و بازگشایی فضای رقابتی برای واردات محصولات استاندارد است.

+