به گزارش سرویس بین الملل تابناک، رژیم صهیونیستی اعلام کرد در یک عملیات در غزه یحیی سنوار رهبر حماس را به شهادت رسانده است. این رژیم اعلام کرد در جریان عملیات ارتش اسرائیل در نوار غزه، سه نیروی حماس کشته شدند که یکی از آنها یحیی سنوار رهبر حماس بوده است. رادیو ارتش اسرائیل اعلام […]

- حماس بدون سنوار به مسیر خود ادامه خواهد داد/ نتانیاهو برای آتش بس تحت فشار قرار گرفت

به گزارش سرویس بین الملل تابناک، رژیم صهیونیستی اعلام کرد در یک عملیات در غزه یحیی سنوار رهبر حماس را به شهادت رسانده است.

این رژیم اعلام کرد در جریان عملیات ارتش اسرائیل در نوار غزه، سه نیروی حماس کشته شدند که یکی از آنها یحیی سنوار رهبر حماس بوده است.

رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرده است که درگیری با السنوار در تل السلطان در رفح رخ داد و او به همراه یکی دیگر از فرماندهان میدانی لباس نظامی به تن داشته است. یحیی سنوار بعد از شهادت اسماعیل هنیه، رهبری حماس را در اختیار داشت.

در خصوص این تحولات خبرنگار تابناک گفت‌وگویی با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پپلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد و کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

*اسرائیل اعلام کرد که یحیی سنوار رهبر حماس را در عملیاتی به شهادت رسانده است. شهادت او چه تأثیری بر آینده حماس دارد؟ آیا حماس به افراد متکی است؟

حماس هرگز داستان هیچ فردی نبوده است. رهبران ارشد قبلی قبلاً بدون کشتن سازمان کشته شده اند. آنچه که سنوار بیشتر از همه با آن شناسایی شد، حمله ۷ اکتبر به اسرائیل بود.

حماس هرگز داستان هیچ فردی نبوده است و رهبران ارشد قبلی قبلاً بدون کشتن سازمان کشته شده اند

با توجه به پاسخ بسیار مخرب اسرائیل، حمایت سنوار به هر حال در میان اعضای حماس و قطعاً در میان فلسطینی ها وجود داشت. حماس به عنوان مقاومت اصلی غزه در برابر اسرائیل، تحت هر شرایطی با رهبران جدید، ادامه خواهد داد.

*پس از شهادت سنوار، بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که این ماموریت ادامه خواهد داشت. در همین حال، بایدن اعلام کرده است که با نتانیاهو گفتگو خواهد کرد تا بحث تبادل اسرا و آتش بس در غزه در دستور کار قرار گیرد. آیا نتانیاهو حضور خواهد داشت؟

بایدن و نتانیاهو تلفنی صحبت کردند، اما الگوی این است که نتانیاهو به توصیه های بایدن توجه چندانی نمی کند. تا زمانی که ایالات متحده به ارائه تسلیحات و کمک های دیپلماتیک به اسرائیل ادامه دهد، این امر ادامه خواهد داشت.

*کامالا هریس نامزد ریاست جمهوری از حزب دموکرات نیز اعلام کرد که با مرگ سنوار زمان آتش بس فرا رسیده است. خانواده های اسرای اسرائیلی نیز خواهان تبادل اسرا هستند. به نظر می رسد موضوع شهادت سنوار فشار بر نتانیاهو را برای توقف جنگ غزه افزایش داده است. نظر شما چیست؟

مرگ سینوار دلیل محکمی برای کسانی است که از نتانیاهو می خواهند جنگ را متوقف کند و با آتش بس و تبادل اسرا موافقت کند.

مرگ سینوار دلیل محکمی برای کسانی است که از نتانیاهو می خواهند جنگ را متوقف کند و با آتش بس و تبادل اسرا موافقت کند

مردم از نخست وزیر خواهند پرسید: اگر پس از گذشت بیش از یک سال از جنگ، این مکان توقف مناسبی نیست، پس چیست؟ چند فلسطینی دیگر باید کشته شوند تا به محل توقف دیگری بیایید؟ با این حال، با توجه به حمله تمام عیار اسرائیل به لبنان، وضعیت پیچیده تر از چند ماه پیش است.

آتش بس در غزه نیز ممکن است امکان پذیرتر شده باشد، زیرا بدون سنوار ممکن است انعطاف بیشتری در مذاکرات در طرف حماس وجود داشته باشد.

گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه سنوار در ماه های اخیر نگرش سرنوشت سازانه ای را در پیش گرفته بود و معتقد بود که به هر حال ممکن است در مقطعی کشته شود، که ممکن است او در برابر دادن امتیاز مقاومت بیشتری کند.

*شهادت سنوار چه تاثیری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد داشت؟ آیا موقعیت دموکرات ها را بهبود می بخشد؟

اگر آتش بس به نتیجه برسد، این به دموکرات ها کمک خواهد کرد. بدون آتش بس، تاثیر کمی بر انتخابات خواهد داشت یا هیچ تاثیری نخواهد داشت.

+