به گزارش تابناک، در این یادداشت آمده است: با وجود اینکه بیش از دو ماه از اتمام هشتمین دوره شورای عالی گذشته است؛ اما همچنان تکلیف نهمین دوره این شورا و انتخاب اعضای آن نامعلوم است!
طبعا درخواست آحاد حوزویان مخصوصاً اساتید، فضلا و نخبگان از جامعه مدرسین این است که تعیین تکلیف شورای سرنوشتسازی همچون شورای عالی حوزه علمیه مورد بیمهری یا تأخیر قرار نگیرد. همچنین توقع و تمنا از جامعه مدرسین این است که افرادی به عنوان اعضای شورای عالی تعیین گردند که:
دغدغه اطاعت عملی از رهبری و اجرای اوامر ایشان در حوزههای علمیه را داشته باشند و به ادعاهای لسانی بسنده نکنند؛
معتقد به سنن حوزوی باشند و برای نجات از بلیهی دانشگاهیشدن حوزه، نسخه و علاجی داشته باشند؛
درک درستی از ساحت سیاستگذاری (که مستمرا و همیشه از سوی رهبری تذکر داده شده) داشته باشند و با ورود و دخالت در اجراییات، امور حوزه را کند و متوقف نکنند؛
اولویتها و مسائل کلان و ضروری حوزههای علمیه و طلاب و اساتید را بشناسند و ناخواسته گرفتار مستحبات یا امور فرعی نشوند؛
طی ساز و کاری شفاف، جلسات و مصوبات خود را به سمع و نظر حوزویان برسانند و اهل پنهانکاری نباشند؛
برای بلیهی دیوانسالاری و ساختار اداری فوقالعاده بروکراتیک ایجادشده که در آن مرگ هرگونه خلاقیتی اتفاق میافتد و هنر بزرگش بلعیدن سالانه میلیاردها بودجه بدون خروجی است، تدبیری داشته باشند.
متأسفانه طی سه دهه گذشته آنچه رهبری از شورای عالی توقع داشت به هیچ وجه محقق نشد و این خسارت کمی نیست.
گفتنی است اعضای دوره هشتم شورای عالی حوزههای علمیه آقایان “سید هاشم حسینی بوشهری، علیرضا اعرافی، جواد مروی، سید احمد خاتمی، محمد مهدی شب زندهدار، محسن اراکی و محمود رجبی” هستند که دوره آنان از تیرماه ۱۳۹۹ به مدت چهار سال آغاز شده بود.
سابقه تشکیل این نهاد حوزوی به سال 1358 باز می گردد که شورایی مرکب از سه نفر از نمایندگان امام خمینی(ره) و سه نفر از نمایندگان آیت الله گلپایگانی و سه نفر از نمایندگان جامعه مدرسین تشکیل شد؛ اساسنامه شورای عالی در هیئتی مرکب از نمایندگان جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه تصویب و در تاریخ 7/9/74 به تأیید مراجع عظام تقلید وقت دامت برکاتهم و مقام معظم رهبری مد ظله العالی رسید و در تاریخ 23/8/75 در دفتر ثبت مؤسسات قم ثبت گردید.
بر اساس اساسنامه، اهداف این تشکل بدین شرح است:
الف) ایجاد شرایط لازم برای پرورش فقهای بزرگ و مفسران و متکلمان و فلاسفه و خطبای اسلامی و محققان در رشتههای مختلف علوم دینی و تربیت کادر مورد نیاز حوزه و نظام؛
ب) ارتقای کیفی و کمی امور گزینشی، تحقیقی، تبلیغی، اخلاقی، سیاسی و معیشتی حوزههای علمیه؛
ج) حفظ استقلال حوزه در تمام جهات طبق توصیههای امام امت قدسسره و مقام معظم رهبری و مراجع عظام؛
د) تواناسازی هرچه بیشتر حوزهها در پاسخگویی به نیازهای فرهنگی جوامع بشری؛
هـ) فراهمآوردن زمینههای مطلوب جهت استفاده از حوزویان؛
و) برنامهریزی در جهت مقابله همه جانبه با تهاجم بر ضد اسلام و مکتب اهل بیتعلیهم السلام از سوی دشمنان و منحرفان؛
ز) تهیه و تصویب برنامههای لازم در جهت تحکیم و تقویت مبانی انقلاب و نظام اسلامی.