به گزارش تابناک به نقل از اقتصادنیوز؛ بلومبرگ با انتشار یادداشتی مدعی شد: «همزمان با افزایش تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو، ناظران می‌گویند دولت آمریکا ممکن است در آستانه جنگی ناخواسته قرار گرفته باشد؛ رویارویی که دامنه‌اش می‌تواند گسترده شود. همزمان گروهی دیگر مدعی‌اند که تنش‌های حاکم برای اسرائیل فرصت‌ساز است؛ فرصتی که این بازیگر […]

- بایدن کیش و مات شد

به گزارش تابناک به نقل از اقتصادنیوز؛ بلومبرگ با انتشار یادداشتی مدعی شد: «همزمان با افزایش تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو، ناظران می‌گویند دولت آمریکا ممکن است در آستانه جنگی ناخواسته قرار گرفته باشد؛ رویارویی که دامنه‌اش می‌تواند گسترده شود. همزمان گروهی دیگر مدعی‌اند که تنش‌های حاکم برای اسرائیل فرصت‌ساز است؛ فرصتی که این بازیگر به خیال خود تلاش دارد تا از آن استفاده کرده و نظم ادعایی‌اش را ترسیم کند. از منظر ایالات متحده، چنین چشم‌اندازی مملو از خطر است؛ از همین رو هراس از افزایش تنش‌ها در پایتخت های غربی بیشتر شده است. در این میان گروهی با اشاره به افزایش تنش‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکید داشته و می‌گویند، طبیعتا تداوم این فرآیند می‌تواند به نفع دونالد ترامپ تمام شود و دموکرات‌ها را در موضع ضعف قرار دهد.»

پشت پرده انفعال آمریکا

بلومبرگ در ادامه یادداشت ادعایی اش آورد، «از منظر کامالا هریس، معاون رئیس جمهور و دموکرات‌ها، توسل به رویکردی معتدل یا سخت گیری بیش از حد در قبال اسرائیل خطرات سیاسی را به همراه دارد، حتی در شرایطی که ترس از گسترش درگیری‌ها باعث افزایش قیمت نفت شده است. سپس این سوال در مورد امنیت بیش از ۴۰ هزار سرباز آمریکایی در منطقه مطرح شده، آیا آنها در میانه افزایش تنش‌ها هدف حملات تلافی جویانه قرار خواهند گرفت یا نه. دالیا داسا کی، کارشناس ارشد مرکز روابط بین‌الملل بورکل UCLA، در این باره مدعی است: «به نظر نمی‌رسد اسرائیل از خطوط قرمز ترسیمی دولت عبور کرده باشد». به ادعای این تحلیلگر، اردوگاهی در کاخ سفید دست بالا را دارد که در خفا از ابتکار عمل‌های اسرائیل حمایت می‌کند. به ادعای دو منبع آگاه، انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به سان روزنه‌ای است در برابر نتانیاهو. این در حالی است که با افزایش بهای نفت، ممکن است قیمت بنزین نیز افزایش پیدا کرده و رای دهندگان آمریکایی به دلیل تورم از دموکرات‌ها فاصله بگیرند. به نوشته بلومبرگ، قیمت نفت خام روز پنجشنبه پس از اینکه بایدن از بررسی طرح ادعایی اسرائیل درباره حمله ادعایی احتمالی به تاسیسات نفتی ایران گفت، افزایش یافت. هرچند رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه نظر خود را تغییر داد و تاکید داشت بهتر است این گزینه ادعایی اجرایی نشود.»

به ادعای گروهی از تحلیلگران «ایالات متحده برای متوقف کردن نتانیاهو اهرم‌های زیادی دارد؛ اهرم‌هایی چون قطع حمایت‌های نظامی. اما کاخ سفید نمی‌خواهد بدین اهرم‌ها متوسل شود و بدین طریق معادلات ژئوپلیتیکی یا داخلی را به خطر بیندازد. دو مقام فرانسوی در این باره به بلومبرگ گفتند که هیچ فشار واقعی از سوی ایالات متحده به خصوص در مورد لبنان وجود ندارد و انگیزه‌ای برای تغییر مسیر دیده نمی‌شود. به گفته یک دیپلمات ارشد غربی، متحدان معمول هیچ نفوذی در اسرائیل ندارند و فقط در حال تماشای چگونگی وقوع رویدادها هستند. مقامات آمریکایی استدلال می‌کنند که اسرائیل همیشه درخواست‌های آنها را نادیده نمی‌گیرد. پیش از این، اسرائیل مدعی بود که حملاتش نیمی از زرادخانه حزب‌الله را نابود کرده؛ ادعایی که صحتش تایید نشده است. در این میان گروهی از چهره‌های اسرائیلی، کابینه نتانیاهو را برای حمله ادعایی به سایت‌های هسته‌ای تحت فشار قرار می‌دهند، به ادعای آنها اینگونه پیشرفت برنامه ایران متوقف خواهد شد. بایدن با این ماجراجویی مخالف است، اما حرکات نمایشی اسرائیل برای نادیده گرفتن درخواست‌های نزدیک‌ترین متحدش آنقدر معمل شده که حتی متحدان نیز اذعان می‌کنند که اعتبار ایالات متحده به شدت زیر سوال رفته است.به گفته یک دیپلمات ارشد غربی، اکنون، امروز نتانیاهو به واسطه عقب نشینی بایدن از انتخابات و همچنین پیروزی‌های ادعایی‌اش در لبنان غیرقابل مهار به نظر می‌رسد.»

بازی با آتش

در این میان یکی از دیپلمات‌های ارشد در گفت و گو با بلومبرگ مدعی است: «اسرائیل به واسطه حملاتش در لبنان توسط ایالات متحده تحت فشار قرار نگرفته است. به ادعای این منبع آگاه، رویکرد واشنگتن نشان می‌دهد که این بازیگر از تهاجمات اسرائیل ظاهرا راضی است. با این همه منتقدان سیاست‌های اسرائیل و آمریکا بر این باورند که نتانیاهو قدرت محور مقاومت و ایران را نادیده گرفته و همین گزاره می‌تواند هزینه سنگینی را بر این بازیگر و ایالات متحده تحمیل کند. وندی شرمن، دیپلمات کهنه کار که پس از خدمت به عنوان معاون وزیر در سال ۲۰۲۳ وزارت امور خارجه را ترک کرد، در این باره مدعی شد: «تاریخ حامی تهاجمات اسرائیل علیه لبنان نیست.» مقامات گفتند که اسرائیل در حال حاضر نزدیک به ۱۲ سرباز را در میانه حملاتش به اسرائیل از دست داده ، در حالی که موشک‌های ایران رهگیری نشده و پایگاه‌های هوایی اسرائیل را هدف قرار دادند.

با این همه هستند گروهی که باور دارند ایالات متحده قادر به مهار اسرائیل و جلوگیری از تداوم ماجراجویی‌های این بازیگر نیست. جیمز جفری، دیپلمات ارشد سابق آمریکا در منطقه مدعی است: «به دلیل نبود گزینه‌های بهتر، آمریکا با اکراه از اسرائیل حمایت می‌کند در حالی که همچنان امیدوار است بتواند منطقه را به‌ویژه با آمدن انتخابات آرام‌تر کند. همزمان منابع آگاه می‌گویند، کیر استارمر، نخست وزیر بریتانیا، در خفا از نتانیاهو خشمگین است و بر برقراری آتش بس در غزه و لبنان تاکید دارد. به ادعای این منبع آگاه، مقامات انگلیسی نگران خطرات حاصل از تشدید تنش هستند، اما همچنین تلاش دارند تا رویاروی محور چین، روسیه و ایران قرار بگیرند. از همین رو بریتانیا در برابر موقعیت استراتژیک اسرائیل در شرایط دشواری قرار دارد. خطرها زمانی افزایش می‌یابد که تل‌آویو بر حمله ادعایی به سایت‌های هسته‌ای ایران متمرکز شود؛ گزاره‌ای که برای این بازیگر ویرانگرتر خواهد بود. در چنین شرایطی گروهی می‌گویند که دولت بایدن بهتر است از استراتژی سامسون پیروی کند؛ بدین معنا که با شرط بندی بر پیروزی هریس در انتخابات، جدال‌های داخلی را تاب آورده و ارائه سلاح به اسرائیل را قطع کند. با این همه داده‌های نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تحقق چنین چشم اندازی دور از ذهن است، از همین رو کاخ سفید به تلاش های بی حاصل خود برای برقراری آتش بس ادامه می دهد بدون آن که امیدی به اینده داشته باشد.»

+