به گزارش تابناک به نقل از ورزش سه، کارلوس کی‌روش سرمربی پرتغالی و سابق تیم ملی ایران که سابقه نشستن روی نیمکت تیم‌های بسیار زیادی از جمله رئال مادرید، تیم ملی پرتغال، مصر، کلمبیا و قطر و … را نیز داشته به تازگی پس از حضور در اجلاس «به فوتبال فکر کن» که توسط فدراسیون […]

تصمیم مهم کارلوس کی‌روش/ کدام پیشنهاد؟ کدام تیم؟!

به گزارش تابناک به نقل از ورزش سه، کارلوس کی‌روش سرمربی پرتغالی و سابق تیم ملی ایران که سابقه نشستن روی نیمکت تیم‌های بسیار زیادی از جمله رئال مادرید، تیم ملی پرتغال، مصر، کلمبیا و قطر و … را نیز داشته به تازگی پس از حضور در اجلاس «به فوتبال فکر کن» که توسط فدراسیون فوتبال پرتغال برگزار شد به عنوان دکترای افتخاری دست پیدا کرد.

او تیم ملی ایران را در سه دوره متوالی جام جهانی به عنوان سرمربی هدایت کرد. پس از نتایج تلخی که در جام جهانی ۲۰۲۲ با قطر کسب کرد بدون تیم ماند و اکنون ۷۱ سالگی خودش را در خانه آغاز کرد. او مصاحبه‌ای خاص با آاس اسپانیا داشته و در این گفت‌وگو درباره مسائل مختلفی صحبت کرده است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

– چه زمانی از تیم جدیدت رونمایی می‌کنی؟

هنوز تصمیمی نگرفتم. مطمئنا جذابیت زمین فوتبال و احساسات بازی هیچ‌وقت از بین نمی‌رود. باید بگویم از اواخر اکتبر دوباره شروع می‌شود. من ممتاز و خوش شانس بودم که تلفنم همیشه زنگ خورده و شاید همین ماه اکتبر تصمیم مهمی بگیرم.

-۷۱ ساله شدی. ۴۰ سال سرمربی بودی و قبل از آن هم فوتبالیست. در این ۷۱ سال چه زمانی احساس غرور کردی؟

به دلیل خاصی، باید بگویم این حس را من در فوتبال پرتغال تجربه کردم. من با پرتغال در سال ۱۹۸۹ و ۱۹۹۱ قهرمان جام جهانی زیر ۲۰ سال شدم و در آن زمان و در آن لحظه قهرمانی در جهان به من حس غرور و افتخار می‌داد. شرایطی که ما نسبت به تیم‌هایی مثل فرانسه، ایتالیا و هلند داشتیم خیلی بهتر بود و به ساختاری مناسب رسیدیم. این سه کشور در بدترین روزهایشان ۱ میلیون فوتبالیست خواهند داشت و ما قبل آن سال فهمیدیم فقط ۱۰۰ هزار نفر در پرتغال دوست دارند فوتبالیست شوند. بنابراین ما در تیم زیر ۲۰ ساله های پرتغال کار بزرگی کردیم و چالش جام جهانی به کشور ما جسارت بیشتری داد. هیچ روزی مثل آن روزها احساس غرور نداشتم، هیچ روزی!

– در سخت‌ترین سال رئال مادرید سرمربی بودی. فیگو، رونالدو، بکام، زیدان و کلی ستاره شاگردت بودند؛ اکنون آنچلوتی اگرچه بازیکنان زیادی دارد اما مشکل اصلی او کار کردن با امباپه‌ست. چاره کار چیست؟

آنچلوتی تجربه و دانش کافی برای یافتن بهترین راه حل جهت (بهبود شرایط) امباپه در زمان مناسب را دارد. وضعیت امباپه وضعیت منحصر به فردی در فوتبال نیست. امباپه به زمان نیاز دارد اما در مادرید چیزی به اسم زمان وجود ندارد. این واقعیت است که آنجا باید خیلی سریع خود را با شرایط تطبیق دهید. فوتبال پر از زیبایی، پیچیدگی و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی است. همیشه آنچه که منطقی به نظر می‌رسد بهترین راه حل نیست؛ این را می‌گویم زیرا تجربه حضور در مادرید را دارم. بیایید صبر کنیم و ببینیم آیا خرید یکی از بهترین بازیکنان فعلی جهان راه‌حل درستی بود یا نه.

– ژوائو فلیکس زمانی برایش ۱۲۷ میلیون یورو هزینه شد و الان افت کرده. چه زمانی به فرم خوبش برمی‌گردد؟

این مبالغ، مسائل بازاری است که در جهان امروز یک دنیای متفاوت است. ما مربیان خداراشکر از بازار خارج شده‌ایم و این به اقتصاددانان مربوط می‌شود. اینکه آیا برای یک بازیکن ۱۲۷ میلیون، ۱۷ میلیون یا ۳۸ میلیون پرداخت می‌کنند، سوالی است که اقتصاددانان و مدیران باید در مورد آن پاسخ بدهند. فکر می‌کنم ژائو بازیکنی عالی و فوق‌العاده است، فقط نیاز به زمان دارد دارد و شاید مانند امباپه، روزی خودش را دوباره در بهترین مکان ممکن پیدا کند.

– کریس رونالدو می‌خواهد به رکورد ۱۰۰۰ گل زده برسد و به نظر دست بردار نیست…

کریستیانو یک ورزشکار فوق العاده است. بازیکنان فوتبال را جدا کنید چون آنها فقط فوتبالیست هستند و فراموش کرده‌اند فوتبال یک ورزش است. هر ورزشی کلی چالش مختلف دارد و این چالش‌ها یک ورزشکار را تبدیل به یک چهره موفق می‌کند. این رکوردها باعث می‌شود نام آنها زنده بماند. هدف رونالدو مشخصا پول و جام نیست. او هدفش خودش است. او با خودش در رقابت است و برای کریستیانو که کارش گل زدن است، کاملا عادی است. البته او ستاره بزرگی‌ست که همه چیز را عادی می‌کند در حالیکه اینطور نیست.

– در لیست توپ طلا تنها ۲ پرتغالی حضور دارند. آیا بحران استعداد به کشور بازگشته؟

در زمان‌های دیگر اسپانیایی‌ها بیشترین نماینده را داشتند و سال‌هایی هم بوده که یک نماینده داشتند. من معتقدم این بخشی از رقابت و نوسانات موفقیت است. هیچ تضمینی وجود ندارد و هرگز در هیچ کشوری و هیچ ملیتی تضمینی برای موفقیت وجود دارد. باید از داشتن روبن دیاز و ویتینیا خوشحال باشیم زیرا گاهی اوقات حضور رونالدو به صورت تنها کمکی به ما نخواهد کرد. ما در پرتغال سال‌هایی را داشتیم که برای ترکیب ۱۱ نفره، هیچ گزینه‌ای برای تعویض نداشتیم و امروز وقتی لیست اعلام می‌شود در هر پست ۳ بازیکن وجود دارد.

– چه کسی برنده توپ طلا می‌شود؟

در دوره‌ای هستیم که پادشاهان فوتبالش هنوز در حال رقابت هستند. اکنون پادشاهان هنوز می‌جنگند و کنار آنها شاهزادگانی هم حضور دارند. ما مسی و رونالدو را به چشم دیدیم و من فکر می‌کنم باید کمی صبر کنیم تا این شاهزاده‌ها کمی بیشتر خودشان را به ما نشان دهند و ما از این فرصت باقی مانده برای تماشای شاهان فوتبال لذت ببریم.

– کارلوس کی‌روش را در یک جمله توصیف کن.

سخت است، خیلی سخت است (با خنده). فکر می‌کنم او سفری بسیار ساده اما پرفراز و نشیب داشته. فکر می‌کنم آن سرکشی که در آغاز کارم همراهم بود، کمک زیادی به من کرد تا درهای زیادی را باز کنم و قصه‌های زیادی را به وجود بیاورم که در شرایط عادی نمی‌توانستم داشته باشم. مهمتر از همه من فوتبال را دوست داشتم و عاشق فوتبال هستم. این همان جمله‌ای است که می‌توانم خودم را با آن تعریف کنم و فکر می‌کنم دوباره آن را بگویم و اینطوری به پایان برسم: من عاشق فوتبال هستم.

+