به گزارش تابناک به نقل از دنیای اقتصاد، در پی انتشار اخبار مناقشات منطقه‌ای، سوگیری فعالان بازار ارز نیز تغییر می‌کند. با انتشار سیگنال‌هایی مبنی بر عدم تمایل طرفین به ایجاد درگیری مستقیم طرف تقاضا کاهش یافته و نرخ‌ها کاهشی می‌شوند و در مقابل اخباری مانند تمایل به پاسخگویی نظامی موجب افزایش تقاضا و رشد […]

- پیش‌بینی تحلیلگران از آینده قیمت دلار چیست؟

به گزارش تابناک به نقل از دنیای اقتصاد، در پی انتشار اخبار مناقشات منطقه‌ای، سوگیری فعالان بازار ارز نیز تغییر می‌کند. با انتشار سیگنال‌هایی مبنی بر عدم تمایل طرفین به ایجاد درگیری مستقیم طرف تقاضا کاهش یافته و نرخ‌ها کاهشی می‌شوند و در مقابل اخباری مانند تمایل به پاسخگویی نظامی موجب افزایش تقاضا و رشد نرخ‌ها می‌شود.

بازار ارز در رفت و برگشت میان کانال‌های قیمتی مختلف است.

بازار ارز روز‌های پُر نوسانی را سپری می‌کند. به‌طور کلی اخبار سیاسی و نظامی که حاوی ریسک‌هایی برای اقتصاد کشور باشد می‌تواند بر رفتار معامله‌گران ارزی تاثیر بگذارد. با توجه به تحریم‌های اقتصادی شدید و دور ماندن بازار کشور از بازار جهانی، ورودی بازار ارز ایران محدود است.

عمده درآمد‌های ارزی کشور از محل صادرات نفت‌خام به دست می‌آید که آن نیز در حساب بانک مرکزی ذخیره می‌شود. جریان ارزی جایگزینی در فضای حال حاضر اقتصاد کشور وجود ندارد و در نتیجه هر خبری که حاوی ریسک برای درآمد‌های نفتی کشور باشد می‌تواند معاملات ارزی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

در چند هفته اخیر اخبار مربوط به درگیری‌های نظامی در منطقه نیروی محرکه بازار ارز تهران بوده است. هر چند باید اشاره کرد که نرخ دلار آزاد همچنان با سقف تاریخی ۶۷ هزار تومانی خود فاصله دارد. اما ریسک‌های موجود در میان معاملات زمینه‌ساز رشد نرخ شاخص‌های ارزی شده است.

 تحلیلگران معتقدند که پس از عملیات «وعده صادق ۲» توپ در زمین رژیم صهیونیستی است. بسیاری از تحلیل‌ها گویای آن است که پاسخ این رژیم به عملیات موشکی ایران منجر به گسترش درگیری‌های منطقه‌ای و وقوع جنگ مستقیم میان ایران و اسرائیل نخواهد شد.

اما پمپاژ اخبار ضد و نقیض متوقف نشده و رسانه‌های داخلی و خارجی با انتشار اخبار غیررسمی درباره تصمیم رژیم اسرائیل مبنی بر نحوه پاسخگویی به ایران فضای بازار ارز را متشنج می‌کنند. 

به عقیده کارشناسان در صورتی که پاسخ رژیم صهیونیستی یک عملیات محدود باشد و تاسیسات استراتژیک کشور چندان مورد تهدید واقع نشود، ریسک‌های موجود در معاملات به سرعت تخلیه خواهد شد و قیمت ارز به کریدور‌های پیشین خود بازمی‌گردد. مشابه این اتفاق در ماه نخست سال جاری صورت گرفت.

در میانه‌های فروردین‌ماه به‌واسطه انتشار اخبار مرتبط با حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی، قیمت دلار آزاد در معاملات نقدی به رقم ۶۷ هزار تومان رسید که با اتمام این مناقشات قیمت اسکناس آمریکایی در ۱۰ کانال نقدی پایین‌تر یعنی در بازه ۵۷ تا ۵۸ هزار تومان رنج شد.

پیش‌بینی تحلیلگران از آینده قیمت دلار چیست؟

بازگشت خریداران به بازار

دیروز یکشنبه ۱۵ مهرماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار تهران افزایشی بود. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در طول بازار روز شنبه حدود هزار و ۱۵۰ تومان افت کرده بود، در بازار روز یکشنبه رشد قیمتی نزدیک به همین میزان را تجربه کرد و به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته بازگشت.

براین اساس قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات روز یکشنبه حدود ۹۵۰ تومان گران‌تر از نرخ روز شنبه در رقم ۶۳ هزار و ۳۵۰ تومان به‌فروش رسید. قیمت یورو آزاد در بازار دیروز هزار و ۵۰ تومان رشد کرد و به رقم ۶۹ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. پوند نیز با رشد هزار و ۲۵۰ تومانی در رقم ۸۳ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد.

سکه به رشد قیمت ادامه می‌دهد

همزمان با تشدید تنش‌های منطقه‌ای تابلوی نرخ قطعات مختلف فلز طلا در بازار تهران سبز شد. قیمت سکه طلا طرح جدید در بازار عصر روز گذشته با رشد یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومانی وارد کانال ۴۹ میلیون تومانی شد و در رقم ۴۹ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان به‌فروش رسید.

نیم و ربع‌سکه نیز در بازار روز گذشته هریک به‌ترتیب ۴۰۰ و ۳۵۰ هزار تومان رشد کرده و در ارقام ۲۶ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان برای نیم‌سکه و ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای ربع‌سکه معامله شدند.

+