به گزارش «تابناک» به نقل از اکوایران، یک مقام آگاه به تفکر اسرائیل گفته که برنامه‌ریزان اسرائیل محدودیت‌های دستاوردهای نظامی اخیر را تشخیص داده‌اند. به نوشته واشنگتن‌پست، این مقام که نخواست نامش فاش شود گفت: «اسرائیل یک استراتژی در مورد نحوه ضربه زدن به حزب الله دارد. اما در این مورد استراتژی وجود ندارد که […]

- ادعای واشنگتن‌پست درباره پاسخ احتمالی اسرائیل به ایران

به گزارش «تابناک» به نقل از اکوایران، یک مقام آگاه به تفکر اسرائیل گفته که برنامه‌ریزان اسرائیل محدودیت‌های دستاوردهای نظامی اخیر را تشخیص داده‌اند.

به نوشته واشنگتن‌پست، این مقام که نخواست نامش فاش شود گفت: «اسرائیل یک استراتژی در مورد نحوه ضربه زدن به حزب الله دارد. اما در این مورد استراتژی وجود ندارد که چه چیزی در آینده رخ می‌دهد و چگونه از این وضعیت خارج می‌شویم.»

آرون دیوید میلر، تحلیلگر آمریکایی-اسرائیلی گفت: «شکی نیست که موازنه قدرت [در منطقه] تغییر کرده است، اما این موازنه به سوی هیچ راه حل قطعی تغییر نکرده است».

با این حال، در اسراییل، عموم افراد از پیشرفت در برابر این دشمن ترسناک استقبال کرده‌اند، اما نسبت به جنگی که همچنان در حال گسترش است نگران هستند. بر اساس نظرسنجی‌ها، اعتماد عمومی به ارتش اسرائیل که سقوط کرده بود، به محدوده معمول بازگشته است، به طوری که حدود سه چهارم اسرائیلی‌ها توانایی رزمی آن را خوب یا عالی ارزیابی می‌کنند.

همچنین از زمانی که نتانیاهو علیه حزب‌الله و ایران تهاجمی‌تر شده، حمایت از او افزایش یافته است. برای اسرائیلی‌ها، بُعد منطقه‌ای بسیار متحدکننده‌تر از بن بست غزه است و حتی افراد چپ نیز حزب الله را یک تهدید جدی می‌دانند.
 

اسرائیل می‌گوید هنوز در حال بررسی پاسخ خود به حملات اخیر ایران است. این مقام آگاه گفت که در مورد مسیر پیش‌رو، شکافی وجود دارد. این مقام گفت: «کسانی هستند که فرصتی برای زدن ضربه سخت به ایران پیش‌روی خود می‌بینند تا پیوند ایران و گروه‌های منطقه‌ای را قطع کنند. افراد میانه‌روتر فکر می‌کنند که باید با ایالات متحده کار کنند، اما از این نگرانند که بایدن اکنون قدرت زیادی ندارد.»

به گفته مقامات ارشد دولت آمریکا که نخواستند نامشان فاش شود، دولت بایدن به اسرائیل توصیه کرده است تا دستاوردهای خود در تضعیف قابل توجه حزب الله را ارزیابی کنند و قبل از هرگونه اقدام تلافی جویانه، نفس عمیقی بکشند.

روز جمعه، زمانی که از جو بایدن خواسته شد اظهارات قبلی خود را که نشان می‌داد اسرائیل ممکن است به میادین نفتی ایران حمله کند، توضیح دهد، عقب نشینی کرد و به خبرنگاران گفت که «اسرائیلی‌ها به نتیجه نرسیده‌اند که قرار است در مورد حمله چه کاری انجام دهند. این موضوع مورد بحث است. اگر من جای آن‌ها بودم، به جایگزین‌های دیگری غیر از حمله به میادین نفتی فکر می‌‌کردم.»

علی‌رغم لفاظی‌های ستیزه‌جویانه اسرائیل، مقامات آمریکایی گفتند که بر این باورند که تل‌آویو پاسخی سنجیده‌تر را در نظر خواهد گرفت که منجر به دور دیگری از انتقام‌جویی ایران نشود. اسرائیل پس از پاسخ موشکی ایران در آوریل، چنین مسیر باریکی را طی کرد و یک حمله محدود انجام داد که خسارت حداقلی به همراه داشت.

اگرچه بایدن در روزهای اخیر با نتانیاهو صحبت نکرده است، اما گفت که مقامات دولت به طور «مداوم» با اسرائیل در تماس هستند و تل‌آویو قرار نیست «به سرعت تصمیمی بگیرد».

بایدن روز جمعه گفت هر توصیه‌ای که او اکنون به اسرائیل می‌کند، «بین من و آن‌هاست».

بایدن ادعا کرد که اسرائیل «حق دارد که به حملات آن‌ها پاسخ دهد». اما در عین حال گفت: «واقعیت این است که آن‌ها باید در مورد تلفات غیرنظامی، بسیار بیشتر از این مراقب باشند».

+