مبدأ پیدایش اسم غار سون دونگ در ویتنام طبق یک قانون نانوشته قدیمی، کسانی که غار را پیدا کنند نام آن را می‌گذارند؛ بنابراین، هو خان (Ho Khanh) (اولین کسی که غار را کشف کرد) ​​و تیم متخصص و کاوشگر غار، طی بحث‌هایی تصمیم گرفتند که نام آن را غار هانگ سون دونگ بگذارند. هانگ […]

از غار سون دونگ در ویتنام چه می دانید؟

مبدأ پیدایش اسم غار سون دونگ در ویتنام

طبق یک قانون نانوشته قدیمی، کسانی که غار را پیدا کنند نام آن را می‌گذارند؛ بنابراین، هو خان (Ho Khanh) (اولین کسی که غار را کشف کرد) ​​و تیم متخصص و کاوشگر غار، طی بحث‌هایی تصمیم گرفتند که نام آن را غار هانگ سون دونگ بگذارند.

هانگ (Hang) به معنی غار و سون (Son) به معنای کوه است. دونگ (Doong) دو توضیح دارد؛ یکی به نام دره‌ای اشاره دارد که اقلیت قومی برو وان کیو (Bru Van Kieu) در آن زندگی می‌کنند و برای رسیدن به غار باید از آن‌جا گذشت و دیگری، به غاری با رودخانه زیرزمینی اشاره دارد. به‌طور خلاصه، هانگ سون دونگ به غاری در کوهی گفته می‌شود که رودخانه‌ای در آن جریان دارد و معمولا در تور زمانی را به بازدید از این منطقه اختصاص می‌دهند.

قسمت های جذاب غار سون دونگ ویتنام

در سال ۲۰۱۳، سازمان رکوردهای جهانی گینس غار سون دونگ کشور ویتنام را به‌عنوان بزرگترین غار طبیعی جهان ثبت کرد. در کنار عظمت غار، چیزی که سون دونگ را در جهان، خاص و شناخته‌شده می‌کند، دنیای زیرزمینی پنهان و منحصربه‌فرد درون آن است. این سیستم غار عظیم و پیچیده توسط رودخانه‌ای زیرزمینی ایجاد شده است که هنوز هیچ کاوشگری نتوانسته انتهای آن را کشف کند.

البته شگفتی‌های این غار فقط به این موارد خلاصه نمی‌شوند. در ادامه، برخی از قسمت‌های جذاب و منحصربه‌فرد سون دونگ را به شما معرفی می‌کنیم و می‌گوییم این جاذبه شگفت‌انگیز ویتنام کجاست.

گذرگاه رویا و امید (Hope and Vision Passage)

این گذرگاه یکی از بزرگترین بخش‌های سون دونگ است؛ طوری که کارشناسان غار تخمین می‌زنند که یک آسمانخراش ۴۰ طبقه، به‌راحتی در این گذرگاه جای می‌گیرد و حتی به اندازه‌ای بزرگ است که بوئینگ ۷۴۷ از آن عبور کند. ناگفته نماند که نور گذرگاه رویا و امید، از فاصله ۱.۵ کیلومتری قابل مشاهده است. همچنین بلندترین استالاگمیت جهان با ارتفاع حدود ۸۰ متر، در این گذرگاه قرار دارد.

رودخانه زیرزمینی (Underground river)

یک رودخانه زیرزمینی در داخل غار وجود دارد که ترکیبی از آبی است که از غار En و غار Khe Ry می‌آید. لازم به ذکر است که این رودخانه زیرزمینی، حدود ۴.۵ کیلومتر دورتر از ورودی غار ناپدید می‌شود. از ورودی سون دونگ، شما باید دو بار از رودخانه‌هایی که سطح آبشان تا زانو می‌رسد، عبور کنید تا به گذرگاه رویا و امید برسید. در صورت بالا بودن سطح آب، پل‌های اضطراری برای عبور وجود دارند. 

گذرگاه فسیلی (Fossil passage)

واقع در کنار رودخانه زیرزمینی، گذرگاهی وجود دارد که در آن می‌توانید مرجان‌های فسیل‌شده با قدمت صدها میلیون سال پیش را ببینید. این گذرگاه همچنین یک دریاچه زیرزمینی هم دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند پس از یک روز طولانی و کوه‌پیمایی سخت، در آن شنا و استراحت کنند. اکثر بازدیدکنندگان گفته‌اند که شنا در این دریاچه سرد زیرزمینی یکی از بهترین تجربیات سفر به ویتنام است.

دهلیز اول (Doline 1)

سقف فروریخته غار، یک دهانه بزرگ، رو به بیرون (شبیه نورگیر) ایجاد کرده و باعث به‌وجودآمدن بزرگترین دهلیز غار سون دونگ شده است. این دهلیز که در ارتفاع ۴۵۰ متری قرار دارد، دقیقا همان جایی است که رودخانه زیرزمینی ناپدید می‌شود. روزهای آفتابی، پرتوهای زیبای نور خورشید از این دهلیز به درون غار می‌تابند و صحنه‌ای دیدنی خلق می‌کنند. 

دهلیز دوم (Doline 2)

از غار سون دونگ در ویتنام چه می دانید؟

این دهلیز در فاصله یک کیلومتری از دهلیز اول قرار دارد و دارای جنگلی باستانی است که زیر کوه‌های آهکی، در عمق ۲۰۰ متری داخل غار رشد می‌کند. پس از بیرون آمدن از دهلیز ۱ و طی کردن مسیری کوچک، به جنگل می‌رسید. دهلیز دوم دهانه‌ای بزرگ، رو به سطح زمین دارد که باعث ورود نور خورشید به داخل غار و رشد گونه‌های گیاهی مانند سرخس، بگونیا و حتی درختان بزرگ و ایجاد چنین جنگل شگفت‌انگیزی می‌شود. برای عبور از جنگل دهلیز دوم، باید ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید.

مرواریدهای غار (Cave pearls)

مرواریدهای غار در اثر چکیدن قطره‌های آب از سقف ایجاد شده‌اند؛ قطره‌هایی که حاوی کربنات کلسیت هستند. این مرواریدها در اندازه‌ها و اشکال مختلف، از کوچک، به‌اندازه نخودفرنگی تا بزرگ، به‌اندازه توپ بیسبال وجود دارند و زیر نور، بسیار زیبا و جذاب دیده می‌شوند.

دیوار بزرگ ویتنام (The Great Wall of Vietnam)

در آوریل ۲۰۰۹، پس از نزدیک به ۱۰ روز اکتشاف و بررسی، تیم جستجو به دیواری غول‌پیکر از جنس کلسیت رسید که همه راه‌ها را مسدود کرده بود. به‌دلیل نبود تجهیزات تخصصی برای بالا رفتن از این دیوار غول‌پیکر، تیم تصمیم به بازگشت گرفت و درست پس از خروج از غار، بر اساس پارامترهای اندازه‌گیری‌شده، غار سون دونگ را به‌عنوان بزرگترین غار طبیعی جهان معرفی کردند. در آن زمان هیچ‌کس نمی‌دانست پشت آن استالاگمیت بزرگ چیست؛ بنابراین برای توصیف عظمت آن، نامش را «دیوار بزرگ ویتنام» گذاشتند.

اندازه و زمین شناسی غار سون دونگ در ویتنام

به گفته دانشمندان، غار هانگ سون دونگ در ویتنام حدود ۲ تا ۳ میلیون سال پیش، در امتداد گسلی از رشته‌کوه Truong Son تشکیل شده است و رودخانه تونگ (Thuong)، در حال حاضر، از این غار می‌گذرد. در واقع، بارندگی استوایی، خطوط گسل گسترده و بسترهای آهکی ضخیم باعث ایجاد یک تونل عظیم در زیر کوه‌ها شده‌اند و غار باشکوه سون دونگ را ایجاد کرده‌اند. در مناطقی هم که سقف غار خیلی نازک بوده، باعث ریزش و تشکیل دهلیزها شده است.

این غار دارای بسیاری از استالاگمیت و استالاکتیت‌های پیچیده و غول‌پیکر (به ارتفاع بیش از ۸۰ متر) و جنگل‌های سبزی است که درون آن رشد کرده‌اند. طول غار سون دونگ نزدیک به ۹ کیلومتر است، در برخی نقاط ارتفاع آن به ۲۰۰ متر و عرض آن به ۱۶۰ متر می‌رسد و به اندازه‌ای بزرگ است که ساختمان‌های ۴۰ طبقه را در خود جای دهد. این غار با حجم ۳۸.۵ میلیون مترمکعب به بزرگترین غار طبیعی جهان و یکی از جذابترین جاهای دیدنی ویتنام تبدیل شده است.

تاریخچه کشف غار هانگ سون دونگ

اوایل دسامبر ۱۹۹۰، مردی محلی به‌نام هو خان در سفری به جنگل، در حالی که به‌دنبال نوعی چوب گران‌قیمت بود، به‌خاطر طوفان و رعدوبرق، به ورودی یک غار پناه برد. او به‌دلیل شنیدن صدای آبی خروشان و وزش باد از داخل، وارد غار نشد و بازگشت. در سال ۲۰۰۷، آقای هوارد لیمبرت (Mr Howard Limbert) و خانم دب لیمبرت (Ms Deb Limbert) هنگام کاوش در آن منطقه، بر اساس تحلیل سیستم‌های رودخانه، توپوگرافی سنگ آهک و خطوط گسل‌ها، حدس زدند که غار بزرگی در آن‌جا وجود دارد.

آن‌ها برای بررسی بیشتر، در حال گفتگو با مردم محلی، به آقای هو خان برخوردند و او به ورودی غاری که کشف کرده بود، اشاره کرد. هو خان، جستجو برای یافتن دوباره غار را آغاز کرد تا این‌که در سال ۲۰۰۸، موفق شد. در ۷ آوریل ۲۰۰۹، هوارد لیمبرت یک تیم متخصص غارنوردی بریتانیایی را برای بررسی بسیج کرد؛ اما با رسیدن به دیوار بزرگ ویتنام، بررسی‌ها پایان گرفت.

در نهایت، تیم کاوش در سال ۲۰۱۰، موفق شدند از دیوار عبور کنند و طبق بررسی‌هایشان، حجم غار را ۳۸.۵ میلیون مترمکعب تخمین زدند. بعد از آن، سون دونگ بزرگترین غار جهان معرفی و در فهرست رکوردهای گینس هم ثبت شد. 

غار سون دونگ کجا واقع شده است؟

در این بخش به‌طور دقیق به شما می‌گوییم که غار سون دونگ در کجاست. این غار در پارک ملی فونگ نها که بانگ (Phong Nha Ke Bang)  واقع در مرکز ویتنام، در استان کوانگ بین، نزدیکی مرز لائوس قرار دارد. این پارک ملی در حدود ۵۰۰ کیلومتری پایتخت ویتنام، هانوی واقع شده و جزو میراث جهانی یونسکو است.

زیست بوم در غار سون دونگ کشور ویتنام

مادر طبیعت با آن ویژگی‌های منحصربه‌فرد، اکوسیستم بسیار جالبی را داخل غار سون دونگ ویتنام ایجاد کرده است که در هیچ جای دیگری نیست. زیست‌شناسان بیش از ۲۰۰ گونه گیاهی را در هانگ سون دونگ یافته‌اند که شامل جلبک، خزه، انگور، درختچه و درختان کوچک تا بزرگ (با ۳۰ متر ارتفاع) می‌شود.

یک رودخانه زیرزمینی در این غار جریان دارد که زیستگاه گونه‌های زیادی از ماهی‌ها است. این ماهی‌ها با تاریکی ابدی غار کاملا سازگارند. تابه‌حال، در غار سون دونگ، بیش از ۷ گونه جانوری جدید از جمله برخی از گونه‌های ماهی، شپش چوب، هزارپا، عنکبوت و عقرب هم کشف شده‌اند که به جذابیت بیشتر غار می‌افزایند.

چگونه به غار سون دانگ ویتنام برویم؟

از غار سون دونگ در ویتنام چه می دانید؟

برای رفتن به غار سون دونگ در بهترین زمان سفر به ویتنام شما ابتدا باید خود را به استان کوانگ بین برسانید. بد نیست بدانید که بازدید از این غار شگفت‌انگیز، به‌شدت کنترل‌شده است و به هزار نفر در سال محدود می‌شود. اکثر تورها منحصرا توسط Oxalis Adventure Tours سازمان‌دهی و هدایت می‌شوند که هاوارد لیمبرت به همراه همسرش دب، از مدیران فنی آن هستند.

در صورتی که در حال حاضر، امکان سفر به ویتنام را ندارید، شما می‌توانید عکس غار سون دونگ را در وب‌سایت نشنال جئوگرافیک تماشا کنید. در این وب‌سایت، تصاویری جامع و متحرک از غار وجود دارند که دیدن آن‌ها، خالی از لطف نیست.

بازدید از بزرگترین غار جهان با مهرپرواز

غار سون دونگ یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی جهان در ویتنام است که با عظمت و زیبایی‌اش هر ساله گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند. بازدید از این غار نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و رزرو تورهایی از شرکت‌های معتبر گردشگری است تا هم از تجربه‌ای بی‌نظیر لذت ببرید و هم به حفظ این میراث طبیعی کمک کنید. تور ویتنام قیمت بالایی دارد و از تورهای لوکس به حساب می‌آید، اما اگر مهرپرواز را برای سفر انتخاب کرده‌اید، احتمالن بهترین قیمت تور را خواهید یافت.

 آژانس هواپیمایی مهرپرواز از سال ۱۳۹۰ در خدمت گردشگران عزیز ایرانی است تا با ارتباطی مؤثر با هتل‌داران و مدیران گردشگری در نقاط مختلف دنیا، مسیر توریسم را در ایران هموار سازد. پس اگر به دیدن شهرها و کشورهای جدید علاقه دارید و جزء کسانی هستید که همیشه چمدانی حاضروآماده برای سفر دارند، فرصت را از دست ندهید و برای رزرو تورهای خارجی به www.mehrparvaz.com مراجعه کنید.

 

 انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

+

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.