هشدار درباره بازار برنج
هشدار درباره بازار برنج

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران در پیامی ضمن تبریک انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، از مشکلات و چالش‌های صنعت برنج گفت.

کشاورز همچنین توضیح داد: «یکی دیگر از مشکلات جدی پیش‌روی تأمین کسری برنج کشور از محل واردات، عدم تخصیص ارز به محموله‌های برنج وارداتی است که موجب طولانی‌شدن زمان پرداخت مطالبات ارزی طرف‌های تجاری و آسیب‌دیدن اعتبار بین‌المللی شرکت‌های ایرانی است. از طرفی به دلیل بخش‌نامه کارشناسی‌نشده بانک مرکزی، تسویه ارزهای پرداختی به محموله‌های وارده غیرعملی در صورت عدم اصلاح تمام واردات کشور قفل می‌شود. درحالی‌که قریب به ۱۸۰ شرکت در حوزه واردات برنج فعالیت می‌کنند، وزارت جهاد کشاورزی براساس تصمیم غیرکارشناسی و غیرعلمی که انحصارزدایی در بازار را دستاویز قرار داده است، سهم واردکنندگان بزرگ را از ۲۳ به ۱۸ درصد کاهش داده است».

به گفته کشاورز براساس مبانی اقتصاد بازار حاکم بر بازار تمامی کشورها، سهم ۴۰ درصدی بازار یک محصول، انحصار تلقی نمی‌شود، اما متأسفانه در بازار برنج ایران به رغم فعالیت ۱۸۰ شرکت، سهم ۲۳ درصد انحصار در نظر گرفته شده است که در این خصوص نیز باید بازنگری شود.

منبع :شرق

 

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.