زن در جامعه ایران نقطهٔ قوت است
زن در جامعه ایران نقطهٔ قوت است

مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه میزگرد فرهنگی شبکه ۲ سیما حضور یافت. او در این برنامه به سوالات و دغدغه‌های کارشناسان پاسخ داد. انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود پورمحمدی گفت: تاریخ ایران پر از لحظه‌های باشکوه فرهنگی است. فیلسوفان، دانشمندان، هنرمندان و شعرای ما زیادند. انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است. اصلی‌ترین […]

مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه میزگرد فرهنگی شبکه ۲ سیما حضور یافت. او در این برنامه به سوالات و دغدغه‌های کارشناسان پاسخ داد.

انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود

پورمحمدی گفت: تاریخ ایران پر از لحظه‌های باشکوه فرهنگی است. فیلسوفان، دانشمندان، هنرمندان و شعرای ما زیادند. انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است. اصلی‌ترین عنصر انقلاب ما فرهنگ بود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: رهبر ما فرهنگی بود. فرهنگ نقطه قوت اسلام و انقلاب ما در عرصه هماوردی است. در فرهنگ زنان و مردان بازیگران اصلی هستند. زن، اما نقطه قوت این فرهنگ در انقلاب اسلامی است.

پورمحمدی بیان کرد: ایران به‌سرعت به اسلام پیوست چون اسلام اوج فرهنگ بود و ایرانی با فرهنگ عجین شده بود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: فرهنگ نقطهٔ قوت اسلام و فرهنگ ماست. تمدن ایرانی با نگاه فرهنگی شکل گرفته است. امروز زن در جامعهٔ ایران نقطهٔ قوت است.

او ادامه داد: زن و مرد ما امروز در سلطه و حاکمیت جذابیت‌های زودگذر و کوچک است. زن و مرد و شاخص‌های فرهنگی قدرت امروز ما در تقابل‌های فرهنگی معاصرند.

پورمحمدی گفت: ظرفیت‌های بسیار برجسته‌ای امروز با همه فراز و فرودهامان وجود دارد. به اقشار مختلف کشور که فعال هستند، نگاه کنید. من باور و اعتقاد دارم که قوت‌ نظام ما احیای ظرفیت‌های فرهنگی است.

 تمدن ایرانی با نگاه فرهنگی شکل گرفته است

مسائل معیشتی اهالی فرهنگ و هنر آزاردهنده است

حجت الله ایوبی مشاور پورمحمدی در ادامه اظهار کرد: به عنوان کسی که سالیان سال در مسیر فرهنگ این کشور بودم احساس می‌کنم دچار مشکلاتی هستیم که نیاز به اراده برای ایجاد وفاق و حل آنها دارد. مشکلاتی که هر مدیر دلسوزی با آن رو به رو است.

ایوبی افزود: یکی از مشکلات ایران آن است که فرهنگش را به دست کسانی سپردیم که با این جهان بیگانه هستند. این جهان را کسانی باید اداره کنند که با زبان اهالی هنر و فرهنگ آشنا هستند. اهالی فرهنگ و هنر می‌فهمند که فلان مدیر می‌تواند و یا نمی‌تواند آن را اداره کند.

او ادامه داد: مشکل مهم دیگر برای مدیران فرهنگی ٖآن است که بعد از نیم قرن از انقلاب فرهنگی در بلاتکلیفی هستند. هنوز نمی‌دانیم تکلیفمان با موسیقی چیست؟ اهالی موسیقی رنج می‌برند. درباره سینما تکلیف معلوم نیست و آیا آن را می‌خواهیم یا نه؟ ما باید ۵ هزار سالن سینما داشته باشیم نه ۵۰۰ عدد. خلاصه ما مولانا را می‌خواهیم یا نه؟ ما شمس را می‌خواهیم یا نه؟ 

مشاور پورمحمدی  بیان کرد: نگاه رهبری را به شعر و هنر و دیدیم و آن راهگشا است، اما مدیران هنوز در دوگانگی‌ها رنج می‌برند. ما نیاز به کسانی داریم که با نگاهی ایرانی و دینی این دوگانگی‌ها را از پیش پای مدیران فرهنگی بردارند. مسائل معیشتی اهالی فرهنگ و هنر بسیار آزار دهنده است. حل این مشکلات اراده ملی می‌خواهد. نهاد‌ها در موضوع فرهنگ باید همدیگر را تقویت کنند، در بسیاری از دوران‌ها این نهاد‌ها همدیگر را خنثی می‌کردند.

او ادامه داد: جامعه هنری ما نیاز به امنیت دارد. نامزد‌ها سابقه امنیتی دارند و این بسیار مهم است. یک هنرمند باید بداند که پشتش افراد مقتدری وجود دارند. ما در نظام ایران که به سن پختگی رسیده افتخارات زیادی داشتیم. باید مشکلات و تناقض‌ها را از بین ببریم. ایرانیان با زبان فرهنگ و هنر می‌توانند با مردم جهان صحبت کنند.

زن و مرد امروز، در سلطه عناصر لذت، رفاه، و جذابیت‌های زودگذر و کوچک است

اسفندیاری کارشناس میزگرد فرهنگی نیز در ادامه اظهار کرد: تجربه چهار دولت گذشته نشان می‌دهد برخی از چالش‌های اجتماعی که پدید آمده دستاورد‌ها و خدمات آن‌ها را زیر سوال برده و باعث شده برخی‌ها منزوی شوند و کار نکنند. ارزیابی شما از حضور چهره‌های امنیتی در ساحت فرهنگ در سال‌های گذشته چیست؟

+

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.