به گفته رئیس سازمان ثبت احوال کشور روند صدور کارت ملی هوشمند هماکنون مشکلی ندارد و حتی برخی از دفاتر پیشخوان با رسوب کارت ملی مواجه شدهاند.
با وجود همه پیشبینیهای لازم گاهی کارتهای ملی تقاضا شده از سوی هموطنان توسط ثبت احوال با تاخیر صادر میشود. هاشم کارگر رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: بعد از ثبت درخواست صدور کارت ملی هوشمند توسط متقاضی و طی مراحل اداری، کارت برای وی صادر میشود اما متقاضی برای دریافت کارت اقدام نمیکند و تعدادی از این کارتها رسوب میشود و در اصطلاح رسوب بسیاری از کارتهای ملی هوشمند به دلیل مراجعه نکردن متقاضی به دفاتر پیشخوان دولت است.
هاشم کارگر در مورد دلایل عدم تحویل کارت به متقاضی، افزود: یکی از این دلایل این است که پیامک دریافت کارت ملی هوشمند توسط متقاضی دریافت نمیشود و برهمین اساس هم متقاضی از صدور کارت خود مطلع نمیشود.
وی در مورد دلایل دریافت نکردن پیامک توسط متقاضی نیز گفت: ممکن است شماره تلفن همراه ثبت شده برای متقاضی اشتباه یا خاموش باشد همچنین ممکن است شماره همراه ثبت شده معتبر نباشد یا اینکه شماره همراه ثبت شده مربوط به شخص دیگری باشد.
رییس سازمان ثبت احوال کشور به یکی دیگر از دلایلی رسوب و انباشت کارتهای ملی هوشمند اشاره کرد و گفت: تغییر محل زندگی متقاضی یکی دیگر از این دلایل است و به عنوان مثال متقاضی از کشور خارج شده یا از استانی به استان دیگر نقل مکان کرده است.
رییس سازمان ثبت احوال کشور در مورد نحوه اطلاع رسانی کارتهای آماده تحویل به متقاضی تاکید کرد: به محض آماده شدن و صدور کارت هوشمند ملی یک پیامک توسط ادارات یا دفاتر پیشخوان دولت به شماره تلفن همراه متقاضی که از وی در سامانه خدمات شهروندی ثبت شده است، ارسال میشود.
وی ادامه داد: همچنین برای تسهیل دسترسی و اطلاع متقاضی از صدور کارت ملیهوشمند از سرویس «چاپار» برای ارسال سریع و مطمئن ارسال پیامک به شمارههای همراه مرتبط با شماره ملی متقاضی استفاده میشود. کارگر گفت: پیگیری وضعیت درخواست متقاضی برای صدور کارت ملیهوشمند از طریق کد دستوری #۶۰۹۰*۴* و از طریق سامانه NCR.IR توسط متقاضی فراهم است.
منبع :تابناک