قد و بالای معرفتی دین
قد و بالای معرفتی دین

محمد علی فیاض بخش: در میان امامان شیعه، جایگاه امام باقر و امام صادق علیهماالسلام از ویژگی خاص برخوردار است. می‌توان گفت که تدوین اصول و فروع دین اسلام، به عنوان مجموعه فرهنگ معارفی-اخلاقی-مقرراتی در زمانه‌ی امام باقر و سپس امام صادق علیهما‌السلام صورت گرفت و این معارف توسط شاگردان این دو امام همام در […]

- قد و بالای معرفتی دین

محمد علی فیاض بخش: در میان امامان شیعه، جایگاه امام باقر و امام صادق علیهماالسلام از ویژگی خاص برخوردار است. می‌توان گفت که تدوین اصول و فروع دین اسلام، به عنوان مجموعه فرهنگ معارفی-اخلاقی-مقرراتی در زمانه‌ی امام باقر و سپس امام صادق علیهما‌السلام صورت گرفت و این معارف توسط شاگردان این دو امام همام در بلاد دسترسی‌پذیر آن روز منتشر شد.

مجموعه‌ی «موسوعه»‌ها، یعنی فرهنگ‌نامه‌های مرتبط با معارف اسلامی، و سپس مختصات شیعی، یادگار ماندگار امام پنجم شیعیان است، که فرصت امامت ایشان، سرنوشت علمی-فرهنگیِ دین خاتم را رقم زد و تکمله‌ی آن را در معرفت‌گستری امام ششم با قلم‌های شاگردان بی‌واسطه و باواسطه نهادینه کرد.

تا این‌جای سخن، شاید نکته‌ی نویی در مجموعه اطلاعات خواننده‌ی این سطور نیفزوده باشد؛ لیک مقدمه‌ی لازمی بود، تا نکته‌ی بعدی را در جای خود بنشانَد:
مدّعای سترگ «دین آخر» از «پیامبر خاتم» باید در دنیای امروز:
 ⁃ هم بر عقول انسان‌ها درست بنشیند؛ 
 ⁃ هم توانایی هم‌آوردی با عقول مخالف و متضاد را داشته باشد؛
 ⁃ هم در زندگیِ عملی و عملیاتی راه‌گشا، و نه سدّ سبیل و بن‌بست‌افزا باشد.

بدین روی، گذر از رویه‌ی بیرونی دین(نه به معنی کنار انداختن، بلکه به منظور ارتقاء به گذرگاه بالاتر)، و‌ نیل به هسته‌ی درونی دین از ضروریات بقا و ماندگاری این دین خواهد بود. آیا فقه تنها، به معنی مصطلحش، می‌تواند در این ارتقاء و بن‌بست‌زدایی کافی باشد؟ و یا تفقّه در دین، معنی و مرام دیگری می‌طلبد؟

امروز، هم مجامع دینی و هم جوامع دینی(فرهنگ‌نامه‌های حدیثی)، نیازمند نگاهی پالایش‌گرا و ویرایش‌خواه هستند، تا میراث معرفتی دو امام همام تضمین بقا یابد و در تلاطم و تضارب آراء و اندیشه‌ها وانمانند و مظلوم ننمایند.

مجموعه‌ی گران‌سنگ و دوازده مجلّدی «الحیات»، که ثمره‌ی عمر زنده‌یاد محمدرضا حکیمی و دو برادر گرانقدر اوست؛ گامی بود در جهت ارائه‌ی چهره‌ی معرفت‌شناسانه‌ی تشیع؛ که هرچند کاری سترگ بود؛ اما همچنان ناکافی‌است؛ چرا که غلبه‌ی احکامی و مقرراتی دین در جامعه‌ی دینی سنتی، همچنان، تنگناهایی را برای عرض‌اندام قد و بالای معرفتی، فلسفی و علمی دین باقی گذاشته‌است.

منبع: اطلاعات انلاین

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.