کارت‌های رنگارنگ، خدمات بی آب و رنگ!
کارت‌های رنگارنگ، خدمات بی آب و رنگ!

علی البرزی – تا به حال به محتویات جیب خود فکر کرده اید؟ همگی ما با تعدادی کارت هوشمند و غیرهوشمند باید از منزل خارج شویم تا در ادارات و بانک‌ها یا مورد شناسایی قرار بگیریم یا اینکه برای انجام خدمات بانکی و دریافت و پرداخت هایمان با مشکل مواجه نشویم، اما به راستی وجود […]

- کارت‌های رنگارنگ، خدمات بی آب و رنگ!

علی البرزی – تا به حال به محتویات جیب خود فکر کرده اید؟ همگی ما با تعدادی کارت هوشمند و غیرهوشمند باید از منزل خارج شویم تا در ادارات و بانک‌ها یا مورد شناسایی قرار بگیریم یا اینکه برای انجام خدمات بانکی و دریافت و پرداخت هایمان با مشکل مواجه نشویم، اما به راستی وجود این تعداد کارت هوشمند و غیرهوشمند چه ضرورتی دارد و چرا باید برای هر کاری یک کارت مخصوص به همراه داشت؟

از ماجرای تعداد کارت‌های خوش آب و رنگی که همراه خود به این طرف و آن طرف می‌بریم که بگذریم، موضوع تمدید و تعویض کارت‌های قدیمی با کارت‌های جدید، سال هاست به عنوان به عنوان یکی از دغدغه‌های شهروندان مطرح است، موضوعی که علاوه بر هزینه و صرف وقت بسیار، در برخی موارد باید به دنبال کارت خود مدت‌ها در مسیر دفاتر پیشخوان یا پلیس +۱۰ و اداره پست در تردد باشیم.

برای تعویض هر کدام از کارت‌های شناسایی ضروری، باید شهروندان مبالغ جداگانه‌ای را به حساب‌های گوناگون دولت، پلیس و ادارات مسوول واریز کنند!

تعویض و یا تمدید کارت پایان خدمت یا تمدید گواهینامه، تعویض شناسنامه یا درخواست کارت ملی هوشمند نمونه‌هایی از مواردی است که همه ما با آن‌ها کم و بیش سرو کار داشته و داریم.

*سرانجام تجمیع کارت‌ها به کجا رسید؟

سال‌ها است که در کشور درباره ضرورت ادغام و تجمیع کارت‌های بانکی و شناسایی در قالب یک کارت واحد برای کاهش هزینه ها، راحتی در جابه جایی و امنیت بیشتر صحبت می‌شود و طرح‌ها و وعده‌های گوناگون ارائه شده است.

به طور قطع زمانی که طرح تجمیع کارت‌های مهم در کشور انجام شود فعالیت‌های روزمره شهروندان هم با سهولت بیشتری به پیش می‌رود.

برای مثال کارت‌های هوشمند ملی می‌تواند به عنوان یک کلید ورود مناسب برای کاربرد‌هایی مانند دریافت و پرداخت یارانه‌ها، سلامت الکترونیک، کاربرد‌های انتخابات و سایر خدمات شهروندی مورد استفاده قرار گیرد و با ارائه سه کاربرد اصلی «شناسایی»، «تصدیق هویت» و «امضای دیجیتال» این امکان را فراهم کند تا بتوان از آن به عنوان یک ابزار چندکاره استفاده کرد.

موضوعی که به نظر می‌رسد این روز‌ها در اولویت کاری سازمان‌های مسئول نیست!

*وعده‌ای دیگر برای سال جاری

در تازه‌ترین خبر‌ها چندی پیش بود که پس از پیگیری‌های رسانه‌ای رییس سازمان ثبت احوال از تجمیع کارت بانک ملی ایران در کارت ملی به عنوان نخستین گام در سال ۱۴۰۳ خبر داده بود.

بنابر اظهارات هاشم کارگر، در برنامه داریم که سایر کارت‌های خدماتی که توسط سازمان‌های خدماتی به مردم داده می‌شود و مردم از خدمات آن‌ها بهره‌مند می‌شوند نیز در کارت ملی تجمیع شود.

اینکه این طرح چگونه می‌خواهد انجام شود و آیا برای صدور کارتی که قرار است کار مردم را سهل و هزینه‌ها را کاهش دهد باز هم ازمردم هزینه دوباره‌ای برای صدور کارت‌های جدید دریافت می‌شود یا نه؟ پرسش‌هایی است که تا به امروز هیچ کدام از مدیران مربوطه به آن پاسخ نداده اند!

جالب اینجاست این خبر در شرایطی اعلام شده است که  براساس آمار‌ها به طور میانگین، هر ایرانی حدود ۷ کارت بانکی دارد و عملیاتی شدن این طرح پیچیدگی‌های متعدد فنی و اجرایی در پی خواهد داشت.

البته ناگفته نماند پروسه صدور کارت ملی هوشمند هم در مراحل اجرا با مشکلات گوناگون در سال‌های گذشته مواجه شد و هنوز هم تعدادی از هموطنان در صف دریافت کارت ملی خود هستند!

*نیازمند مدیریت یکپارچه

در آن سوی ماجرا به لحاظ اجرایی واقعیت این است که هر کدام از این کارت‌های موجود در دست مردم، متعلق به یک سازمان، بانک یا شرکت خاص است و در حال حاضر مدیریت یکپارچه‌ای که بتوان از طریق آن تجمیع کارت‌ها را انجام داد،   در کشور وجود ندارد.

هنگامی که همه کارت‌ها در یک کارت تجمیع شوند، زمانی مشکل به وجود می‌آید که صاحب کارت، کارتش را گم کند و برای سوزاندن و صدور دوباره کارت باید با سازمان‌هایی که در آن کارت خدماتی ارائه می‌دهند، تماس برقرار کرده، مراحل اداری را گذارنده و تایید دوباره بگیرد، با این اوصاف این سازو کار فنی و تخصصی برای ادغام کارت‌های بانکی در کارت هوشمند ملی فراهم شده است؟

آیا روزی در کشور شاهد ادغام کارت‌های گوناگون و خوش و آب رنگ خواهیم بود. 

منبع: اطلاعات انلاین

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.