لباس یک رسانه موثر است!
لباس یک رسانه موثر است!

مریم چتر فیروزه- لباس یک رسانه غنی و چندوجهی است که پیام‌های بسیاری را به مخاطب منتقل می‌کند. به‌عنوان یک متخصص ارتباطات و طراح لباس، معتقدم کارکرد لباس فراتر از یک پوشش ساده است که می‌تواند به‌عنوان یک‌زبان بصری غیرکلامی موثر عمل کند.  لباس ابزاری قدرتمند برای بیان هویت و شخصیت است. از طریق انتخاب […]

- لباس یک رسانه موثر است!

مریم چتر فیروزه- لباس یک رسانه غنی و چندوجهی است که پیام‌های بسیاری را به مخاطب منتقل می‌کند. به‌عنوان یک متخصص ارتباطات و طراح لباس، معتقدم کارکرد لباس فراتر از یک پوشش ساده است که می‌تواند به‌عنوان یک‌زبان بصری غیرکلامی موثر عمل کند. 

لباس ابزاری قدرتمند برای بیان هویت و شخصیت است. از طریق انتخاب رنگ، سبک، برند و جنس پارچه می‌توانیم سلیقه، سبک زندگی و ویژگی‌های شخصیتی خودمان را به دیگران منتقل کنیم. لباس می‌تواند ابزار بیان نمادها و نشانه‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی باشد.  

لباس؛ رسانه‌ای غنی در انتقال پیام 

لباس یک رسانه تبلیغاتی مؤثر است. بسیاری از برندها (حتی خارج از صنعت مد و پوشاک) از این کارکرد، برای انتقال پیام‌های بازاریابی و تصویر برند استفاده می‌کنند. لباس یک ابزار کلیدی برای خود ابرازی (بیان خویشتن) است که به ما اجازه می‌دهد احساسات، عقاید و سلایق خودمان را نشان دهیم. 

مثال: فرض کنید مدیرعامل یا یکی از مدیران کلیدی سازمان قرار است یک مصاحبه تصویری داشته باشد، شما به عنوان یک متخصص ارتباطات، روابط‌عمومی، تبلیغات، برندینگ یا حتی مصاحبه شونده آیا به مفاهیمی که قرار است از طریق لباس به مخاطب منتقل شود توجه کرده‌اید؟ آیا عناصری که در پوشش استفاده شده در راستای پیامی که می‌خواهید مخاطب دریافت کند هست؟ 

آیا تاکنون به نقش لباس در انتقال پیام‌های غیرکلامی فکر کرده‌اید؟ لباس می‌تواند منتقل کننده معانی همچون قدرت، ثروت، زیبایی و خلاقیت را منتقل کند. از این منظر، لباس یک «متن» یا «رسانه» است که از طریق آن با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم. 

رولان بارت در کتاب hashtag#سیستم_مد، لباس را یک hashtag#سیستم_نشانه_شناختی با قواعد و ساختار خاص خود دانسته است. وقتی از جایگاه یک متخصص ارتباطات به لباس از منظر رسانه نگاه می‌کنم، لباس را رسانه‌ای قدرتمند برای انتقال پیام‌های غیرکلامی و ارتباطات بصری می‌بینم که می‌تواند رساننده پیام‌های ارزشمندی درباره فرهنگ، جامعه، هنر و شخصیت و طرز فکر افراد باشد. 

خلاصه کلام اینکه توجه به لباس و درک کارکردهای آن به‌عنوان یک رسانه، برای موفقیت در انتقال پیام‌های موردنظرتان و مدیریت تصویر برند شما بسیار مهم است. این نگاه در طراحی لباس هم به من کمک کرده تا مخاطب ارتباط و حس بهتری نسبت به محصول نهایی داشته باشد. 

رولان بارت (Roland Barthes) نویسنده، فیلسوف، نظریه پرداز، منتقد فرهنگی و نشانه شناس فرانسوی است.

منبع: اطلاعات انلاین