انتخابات ریاست جمهوری و تحولات پیش‌رو
انتخابات ریاست جمهوری و تحولات پیش‌رو

سید مسعود رضوی: با ورود به مرحله نهایی و اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده از طرف شورای نگهبان، اینک نوبت شنیدن سخنان، اعلام برنامه ها و معرفی معاونان و وزرای احتمالی شش کاندیدای مورد تایید است تا منظر و افق ترکیب کابینه و طرز سیاست و مدیریت رئیس جمهور ایران در چهاردهمین دوره برای […]

- انتخابات ریاست جمهوری و تحولات پیش‌رو

سید مسعود رضوی: با ورود به مرحله نهایی و اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده از طرف شورای نگهبان، اینک نوبت شنیدن سخنان، اعلام برنامه ها و معرفی معاونان و وزرای احتمالی شش کاندیدای مورد تایید است تا منظر و افق ترکیب کابینه و طرز سیاست و مدیریت رئیس جمهور ایران در چهاردهمین دوره برای مردم مشخص شود. 

در این زمان اندک و این شرایط اضطراری که به دلیل سانحه بالگرد ریاست جمهور فقید حجت‌الاسلام رئیسی و همراهان پیش آمده، باید همه در زیر چتر وحدت ملی و برای حفظ حریم مملکت، دست به پویش و کوششی سخت بزنند و آزمون و انتخابی تاریخی را به نفع خود و کشور، و صلاح فرزندان ثبت کنند. 

ایران، در پایان بهار ۱۴۰۳، با شرایط بسیار پیچیده تر از همیشه باید تجهیز شود، در منطقه و جهان باید رقابت کند و ضمن ارتقا و توسعه و رفع مشکلات کلان، توطئه و کمین دشمنان و رقبا را نیز رفع و دفع نماید. آیا این زمینه و امکان در کار و اندیشه و عزم رئیس جمهور آینده می تواند موجود باشد و از قوه به فعل درآید؟ 

پاسخ مثبت است؛ اگر یک تیم متخصص و کارآمد و سالم و معتقد به منافع ملی در کنار رئیس جمهور و کابینۀ او باشند: هم بیندیشند. هم نقد کنند و آسیب‌شناسی مداوم را در دستور کار قرار دهند. هم راه حلهای درست و منطقی و پایدار بیابند و در حد مقدورات کشور به کار آورند. هم مستقل باشند و جز به منافع ملی نیندیشند. هم با مردم صادق باشند و به ملت گزارش و آمار درست بدهند… و هم عزم و اراده و شجاعت برای ترمیم و همکاری در هرسطحی داشته باشند و اژدهای فساد را به نام و نشان، درجنگی سخت بکوبند تا راهی باز شود و مردم را دلگرم و امیدوار سازد.

دادن این شعارها آسان است اما در عمل، هر گام همچون راه رفتن بر لبه تیغ سخت و دلهره آور است. شرایط اقتصاد و بحران در طبقات اجتماعی، به وضوح در حال هشدار و اعلام وضعیت نارنجی و قرمز است.

 آب و هوا و محیط زیست، فرسایش زمین و آلودگی فزاینده، مشکل حامل های انرژی و قیمت قهری و آتی آن، مهاجران و مدیریت حضورشان در شرق و مرکز و هرجای ایران، امنیت اجتماعی و رابطه آن با فقر روزافزون، مسکن و عدم سرپناه برای بخش قابل توجهی از مردم، آموزش و پرورش و مدارس طبقاتی و فرسوده، دانشگاه و فارغ التحصیلانی که شغل ندارند، بانکها و نقدینگی نامعقول، حقوق بازنشستگان و کارگران و معلمان، بنگاههای زیان ده، و از همه مهمتر تحریم و عدم معاملات کانال‌های ارزی بانکی برای تجارت و صنعت که محدود و مسدود است و مانند سد بلندی منابع را می‌فرساید و تجارت را ناممکن می کند.  

می دانیم که اقلیتی از این محدودیت ها نفع می برند و با هدایت حداقل منابع و دارایی ها، خود را ناجی و کاربلد معرفی می کنند تا در شرایط غیر شفاف و غبر رقابتی به سودهای کلان برسند و سرنخ معیشت و بسیاری امور دیگر را در دست خود نگه دارند. اما اینک تاوان سنگینی بر ملت و نظام تحمیل شده و جهان در حال تحولی بی سابقه است. موازنه ها دیگر سود برق آسا برای مافیای انرژی و آب و توزیع و بسیاری امور دیگر نخواهد داشت و شاید روزنه ای برای رذوی کار آمدن اراده ای متفاوت و معطوف به منافع ملی بتواند ایران و مشکلاتش را دریابد و از این گذرگاه حوادث به سوی توسعه و ثروت و منزلت و امنیتی که شایسته است هدایت کند. 

شرایط جهان را رصد کنیم و ضرورت تغییرات الزام آور و اجتناب ناپذیر را دریابیم. این رهگذر را نباید با رها کردن و نادیده گرفتن و دفع الوقت از دست داد. شاید جبران مخاطرات دیر شود و همانند امضای به تاخیر افتاده در معاهده ای است که در شرایط تازه نمی تواند منافع ما و توقعات دیگر را برآورده کند.

سرعت تغییرات تند شده و به قول خردمندی «دنیا منتظر نخواهد ماند و تغییر شرایط در هر لحظه معادلات تازه را ایجاب می کند.»

۷ اکتبر، وعده صادق، جنگ اوکراین، رشد راست گرایی و پیروزی شمار قابل توجهی از آنها در اروپا، تقویت احتمال ریاست جمهوری ترامپ، تطبیع و تمایل اعراب به رهبری عربستان برای ورود به پیمان ابراهیم، سیاستهای طالبان و سلفی گری در افغانستان، جاه‌طلبی ترکیه و دوستان تازه از ره رسیده اش، و بالاخره چین و موضع‌گیری منفعت طلبانه‌اش در تقرب به شیوخ خلیج فارس…، تنها بخشی از سرعت قطار روزگار است. 

تحولات تاریخ از قرنها به سالها تحول یافت و اینک به هفته و روز رسیده است. پس هیچ کس نمی تواند از زیر بار مسئولیت و انتخاب شانه خالی کند. 

منبع: اطلاعات انلاین

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.