صالحی ویژگی‌های رئیس‌جمهور بعدی کشور را در کلاب‌هاوس تشریح کرد
صالحی ویژگی‌های رئیس‌جمهور بعدی کشور را در کلاب‌هاوس تشریح کرد

  به گزارش اطلاعات آنلاین، علی اکبر صالحی در این نشست مجازی گفت: برای اینکه جامعه از خود عقلانیت نشان دهد نیاز است که ما به دوران فرهیختگی برسیم. برای اینکه ما به دوران فرهیختگی برسیم نیاز است که ملت از جهان بینی واحد و درستی برخوردار باشد تا بتواند وقایع جهانی و رویدادهای اجتماعی […]

- صالحی ویژگی‌های رئیس‌جمهور بعدی کشور را در کلاب‌هاوس تشریح کرد

 

به گزارش اطلاعات آنلاین، علی اکبر صالحی در این نشست مجازی گفت: برای اینکه جامعه از خود عقلانیت نشان دهد نیاز است که ما به دوران فرهیختگی برسیم. برای اینکه ما به دوران فرهیختگی برسیم نیاز است که ملت از جهان بینی واحد و درستی برخوردار باشد تا بتواند وقایع جهانی و رویدادهای اجتماعی را به درستی درک کنند. هر فردی در جامعه نیاز است که مسئولیت های اجتماعی خود را درست انجام دهد. اگر غرب را ملاک عمل قرار دهیم، اکنون این جامعه از یک پایداری برخوردار است اما زمانیکه تاریخ را نگاه می کنیم مشاهد می کنیم که چهارصد تا پانصد سال طول کشید تا آنان توانستند مفهوم دولت مردم را ایجاد کنند. بنابراین ما باید امید خود را حفظ کنیم به دلیل اینکه قطعا اینده ما آینده روشنی است. 

وی ادامه داد: علت اینکه علی رغم برخی ناکارآمدی‌های و مشکلات اقتصادی و اجتماعی راه روشن را مطرح می کنم این است که ما در بستر و جهت درستی حرکت می کنیم. اگر گاهی با مشکلاتی روبرو می شویم به دلیل ناکارآمدی افراد است. به طور مثال بنده از سال ۶۰ در دانشگاه و تا به امروز که در  جاهای مختلفی مشغول به کار بوده و هستم، به طور قطع در طول مسیر اشتباهاتی هم داشته ام اما این اشتباهات سهوی بوده است نه عمدی.

وی گفت: نکته ای که ما را نسبت به آینده امیدوار می کند اصلاح پذیری نظام است. به این شکل که اگر اشتباهی را انجام داده باشیم و با بن بستی روبرو باشیم سیستم خودش را اصلاح می کند و تلاش می کند که آن اشتباه را تکرار نکند. من بر اساس اطلاعات و مطالعاتی که دارم می دانم که ما در مسیر درست عمل می کنیم البته نیاز است که ما برخی از ناکارامدی ها و برخی از نواقص را برطرف کنیم.

وی پاشنه آشیل نظام را مسائل فرهنگ عنوان کرد و گفت: من دوبار معاون آموزش عالی وزارت علوم بودم ما دربحث گسترش و بحث علم علی رغم محدودیت های فراوانی که در این ۴۵ سال داشتیم، در بسیاری از حوزه ها مانند اموزش عالی خوب عمل کردیم تعداد دانشجویان ما پیش از انقلاب ۱۷۵ هزار نفر بود که آن را تا چهار و نیم میلیون نفر هم رساندیم البته اکنون حدود سه میلیون و اندی است. این موضوع یک دستاورد بود. اکنون تمام استان های ما دانشگاه دارد ما از نظر علمی و رشد علمی دیگران گفته اند که یکی از کشورهایی هستیم که بالاترین رشد علمی را در جهان داشته ایم در بسیاری از زمینه های دیگر هم به همین شکل. اما مشکل اصلی که نتوانستیم با شان جمهوری اسلامی آن را ارتقا دهیم حوزه فرهنگ است. انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی و اسلامی بود. معنی اسلام یعنی بستر دینی. دین یعنی نظام زندگی زمانیکه ما صحبت از دین م یکنیم در حقیقت از یک نظام زندگی سخن می گوییم و این نظام زندگی ابعاد مختلف مادی و فرامادی دارد ابعاد جسمی و روحی معیشتی و نفسی دارد.

وی افزود: ما اکنون با نسلی روبرو هستیم که نسل چرایی های است این در حالی است که فقه درباره چگونگی سخن گفته است. ما در بعد فرهنگی نتوانستیم روی بعد فلسفی امام راحل کار کنیم بنابراین در اینجا گیر کردیم لذا پاسخ جوانانمان را پاسخی سنتی دهیم که اکنون جوان برایش قابل درک و فهم نیست به جای آنکه ما امروز با زبان جوانان صحبت کنیم و از شیوه های تکنولوژی امروز استفاده کنیم و درک کنیم که تبلیغات و مدیریت افکار عمومی یک فن و هنر و علم است این موضوع را درست درک نکردیم و داریم با زبان پنجاه سال پیش صحبت می کنیم. این موضوع پاشنه آشیل جمهوری اسلامی است ما جوانان خود را از دست می دهیم. در حال حاضر ما فاقد اخلاق سیاسی شده ایم حضرت آقا در همین چهارده خرداد گذشته فرمودند که انقدر بهتان و تهمت نسبت به یکدیگر به کار نگیرید. قران به مومنین می گوید که شما یکدیگر را با القاب نادرست صحبت نکنید ما این موضوع را رعایت نکردیم. 

او با اشاره به حضور خودش در مجلس درباره برجام گفت: من زمانی به مجلس برای توضیح درباره برجام رفتم اما زمانی که دیدم برخی از عزیزان به جای اینکه نقد کار و گفتار ما را انجام دهند با القاب و کلمات نادرست و با بیان نادرست صحبت می کنند و این موضوع انسان را برآشفته می کند انسان زمانی برآشفته می شود که مشاهد می کند که طرف مقابل رعایت ادب و اخلاق را نمی کند. ما اعتقاد داریم در محضر خدا هستیم ولی طور دیگری عمل می کنیم که این موضوع یک تناقض است.

وی با انتقاد از لایحه حجاب گفت: همین اقدامی که درباره حجاب انجام شده است زمانیکه این رفتار برای گسترش حجاب صحیح نیست و این شیوه درستی نیست. فرض کنید که در موضوع حجاب ما توانستیم با بخشنامه و فشار همه افراد چادر سرشان کردند خدا راضی است؟ و اگر آن خانم در خانه خود چادرش را برداشت و درباره اسلام هزار حرف زد، دین اسلامی است که می خواستیم آن را درجامه گسترش دهیم؟ برای این موضوع لازم است که پالایشی صورت بگیرد. ما در زمانی رشد کردیم که شهید مطهری ها و مرحوم شریعتی ها بودند. شهید بهشتی ها بودن راشد بودند طباطبایی ها بودند. چرا ما افرادی مانند طباطبایی های و راشد ها مثل مطهری ها و بهشتی ها بیایند و مسائل و مفاهم دین را با آن سبک و سیاق و با زبان امروزمطرح کنند. و با استفاده از شیوه های مدرن اکنون نمی توان به این جوانان گفت که من خواب دیدم و فلان فرد فلان خواب را دید یا فلان فردی مرحوم شده بود در حین شستشو بیدار شد این موضوعات پاسخ گوی نسل جوان کشور نیست. 

وی در جای دیگر از صحبت های خود به موضوعات انتخابات اشاره کرد و گفت: ما در کشور یک قانون اساسی داریم و من نوعی اگر بخواهم وارد عرصه انتخابات شوم قطعا بر اساس قبول این قانون اساسی وارد عرصه انتخابات می شوم اگر وارد عرصه انتخابات شدم و انتخابات هم شدم و بعد بگویم که من این قانون اساسی را قبول ندارم این به نظر من غیر منصفانه و غیر اخلاقی است. اگر بنده قانون اساسی را محور قرار دهم می بینیم که بر اساس قانون اساسی عمود خیمه نظام رهبری است. حالا اگر این موضوع را مبنا قرار دهیم باید رییس جمهوری که انتخاب می شود به گونه ای عمل کند که نواقص مشکلات فرهنگی اقتصادی اجتماعی را خالصانه صادقانه شجاعانه انها را شناسایی کند اما با محوریت رهبری این مسائل را جلو ببرد نه اینکه زاویه بگیرند. اگر اینگونه اتفاق بیفتد مشکلات ما حل می شود. رهبری فرمودند به یکدیگر تهمت نزنیم و بی احترامی نکنیم. اما ببنید که این موضوع رعایت می شود من مصادیقی درباره این موضوعات می دانم که نظر رهبری چیست و جای دیگر طور دیگری عمل می شود. ایشان هم نمی توانند که دایم بیاییند و بگویند که من فلان موضوع را گفتم چرا به این شکل عمل شد. من همیشه نماز جمعه می رفتم. البته اکنون چند وقتی است که بر سر برخی مسائل مقداری مشکل پیش آمده است.  نماز جمعه ای که در قدیم شرکت می کردیم باور کنید که بچه ها هم می بردم و در اسفالت داغ می نشاندم در بلوار کشاورز اگر جا پیدا می کردیم. اکنون داخل که می رویم جا زیاد است. این یک علامت است چرا باید نماز جمعه ما خالی شود این یک افت است.

وی تصریح کرد: ما انقلابمان را دوست داریم چرا که این انقلاب به ما استقلال و شخصیت داده است. من سال ها در بیرون از کشور مسئولیت بین المللی داشته ام در آنجا مشاهده می کنیم که به چه میزان صاحبنظران برای ما احترام قایل هستند. این انقلاب به ما آبرو داده است اما ما باید انقلاب را از این آسیب هایی که دچارش شده حفظ کنیم چرا تعداد افراد شرکت کننده در نماز جمعه کم شده است چرا جوانان و نخبگان در حال ترک کشور هستند؟ رییس جمهوری باید این موارد را شناسایی کند و با مقام معظم رهبری به عنوان محور نظام این موضوع را با هماهنگی و همراهی جلو ببرند. 
وی اضافه کرد: نخستین باری که به من سال ۹۲ بود. من آن زمان بامصاحبه ای انجام دادم که تابناک آن را منتشر کرد در مصاحبه گفتم که قبای ریاست جمهوری برای ما دوخته نشده است. بنده لیاقت آن را ندارم. در سال ۱۴۰۰ هم دوستان محافظه کار و سپاهی و اصلاح طلب به ما گفتند که این هم لطف الهی است که هم دوستان محافظه کار و هم اصلاح طلب به ما لطف دارند. 

صالحی گفت: در سال ۱۴۰۰ بهزاد نبوی حدود یکساعت با من صحبت کرد که به میدان بیایم دوستان دیگری هم از طیف محافظه کار و اصلاح طلب اصرار داشتند که در انتخابات شرکت کنم. آن سال به قدری روی من فشار بود که بیانیه ای دادم و گفتم که من در انتخابات حاضر می شوم اما در آنجا گفتم که اگر دیدم به اندازه کافی نامزد معرفی شده است که سلایق گوناگون را پاسخگو است در ان زمان عقب نشینی می کنم. به این دلیل که احساس می کنم که حجت برای من تمام است. که همین اتفاق پیش آمد و مجدد بیانیه ای نوشتم و در این اعلام کردم که از طیف های مختلف افرادی حضور پیداکرده اند و اظهار علاقه برای خدمت کردم که گفتم دیگر برای ما جایی نیست. تا انتخابات اخیر که چند روز پیش در مسکو برای شرکت اجلاس کشورهای عضو بریکس از طرف رییس فرهنگستان علوم حضور داشتم و رییس فرهنگستان علوم کشورهای عضو هم حضور داشتند. وقتی اعلام شد که قرار است من در انتخابات حضور پیدا کنم تعجب کردم و از آنجا تماس گرفتم و گفتم من به فردی چیزی اعلام نکردم و گفتند که فلان فرد مسکو است و هنوز تصمیمی نگرفته است. 

وی عنوان کرد: سوالی که پرسیده می شود که تو چرا ثبت نام نمی کنی باید گفت که وقتی فردی وارد عرصه ریاست جمهوری می شود دو پیمان مهم بر اساس باوهای خودمان می بنند یکی با مردم است فردی که میخواهد رییس حمهوری شود با مردم عهد و پیمان می برد و یکی دیگر با خدای خودش است من درون خود را می شناسم با خودم گفتم اگر وارد این مسولیت مهم شوم و جایی تصمیم نادرست بگیرم و اثار این تصمیم خدایی نکرده باعث اتفاقی افتد چه می توانم پاسخ دهم بنده هنوز به آن درجه از اعتماد درونی به نفس نرسیدم که در جنین جایگاهی قرار بگیرم و مطمئن باشم تصمیماتم برای فردی مشکلی ایجاد نمی کند لذا من این آمادی را در خودم ندیدم و هیچ گاه نمی بینم. البته این بار بیشتر از گذشته از طرف افراد شخصیت های بزرگ برای ثبت نام ریاست جمهوری توصیه هایی به من شد. 

وی افزاد: یکی از دلایلی که از من درخواست می شد که در انتخابات ریاست جمهوری امسال شرکت کنم این بود که می گفتند که شما می توانید محوری باشید برای وحدت ملی اکنون قطبیت و انشاقی که بین گروه های مختلف ایجاد شده است آسیب جدی به مملکت می زند و در جهت منافع ملی ما نیست. اکنون کشور ما احتیاج به وحدت ملی دارد و احتیاج به فردی دارد که هنگامی که به عنوان رییس جمهوری می نشیند مقام اجرایی کشور این فرد بتواند اعتماد طیف های گوناگون را جلب کند تصور افرادی که به من توصیه می کردند در انتخابات شرکت کنم این بود که بنده می توانم این کار را انجام دهم. من احساس کردم که نمی توانم از پس این مسولیت بر بیایم. اکنون ازطیف های گوناگون نامزد ریاست جمهوری داریم. 

صالحی با اشاره به ویژگی‌های رییس جمهوری آینده گفت: من در میان نامزدهای موجود افرادی را می‌بینم که می توانند بار سنگین را به دوش گیرند و در جهت وحدت ملی حرکت کنند. رییس جمهور باید شخصیتی شناخته شده در جامعه باشد. یعنی شخصیتی باشد که نسبت به عملکرد گذشته آن برداشتی داشته باشد. مهم است رییس جمهوری شخصیتی باشد که تواضع و نجابت داشته باشد. مردم باید تواضع را در او ببینند چرا که تواضع سبب می شود که کارها راحت تر انجام بگیرد. اگر تواضع نباشد اداره دولت هم سخت می شود. شجاعت گفتن مسائل را داشته باشد اما شجاعت به این مفهوم نیست که هر چیزی که در دل دارد بدون در نظر گرفتن ملاحظات دیگر به زبان آورد. بلکه مهم این است که هرچه در دل دارد را پیگیری کند. انچه که فکر می کند در جهت منافع ملی است را با شیوه درست پیگیری کند. اگر چیزی را مطرح کنیم بدون اینکه هماهنگی و زمینه لازم را فراهم کرده باشیم این ممکن است مشکل ایجاد کند. رییس جمهوری باید شجاعت در شناسایی و بیان مسائل را با استفاده از شیوه های درست داشته باشد. شناخت بین المللی داشته باشد و بداند جامعه جهانی یک جامعه روز به روز در هم تنیده تر است. ما نمی توانیم منزوی باشیم و دور خود را دیوار بکشیم بعد بگوییم ما خودمان همه مشکلات خود را برطرف می کنیم از کشاورزی تا تکنولوژی. اگر ما می خواهیم یک سقف بلند را برای پیشرفت در نظر بگیریم باید روابط بین الملل را تنظیم کنیم و از این وضعیت خارج  کنیم. رییس جمهوری آینده شعار ندهد و نگوید که من اقتصاد را درست می کنم و تورم را پایین می آوردم این ها موضوعاتی تخصصی است. او می تواند بگوید که من زمینه رونق اقتصادی را فراهم می کنم. زمینه این چیست؟ زمینه روابط بین الملل ایران است. اگر روابط بین الملل ما مشکل داشته باشد روابط بین بانکی هم نخواهیم داشت. اگر روابط بانکی نباشد صادرات و واردات هم به درستی صورت نمی‌گیرد. بنابراین باید از مسیرهای گوناگون وارد کنیم.

وی ادامه داد:  چین که اکنون از نظر اقتصادی به قطب تبدیل شده است اگر سرمایه گذاری های دیگر اقتصادی در آن نبوود فکر می کنید می توانست رونق پیدا کند؟ سرمایه گذاری در چین سبب نشد تا استقلال خود را از دست دهد. 

منبع: اطلاعات انلاین

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.