به گزارش خبرنگار سلامت زیرنویس، روماتیسم یک بیماری خود ایمنی است که موجب درد مزمن بر روی ماهیچه ها و بافت همبند می شود.ژنتیک مهم ترین عامل ابتلا به روماتیسم است و ۹۰درصد بیماران روماتیسمی  به علت ساختار ژنتیکی خود زن هستند. در این رابطه با دکتر مرتضی صفی خانی ، متخصص داخلی و فوق […]

به گزارش خبرنگار سلامت زیرنویس، روماتیسم یک بیماری خود ایمنی است که موجب درد مزمن بر روی ماهیچه ها و بافت همبند می شود.ژنتیک مهم ترین عامل ابتلا به روماتیسم است و ۹۰درصد بیماران روماتیسمی  به علت ساختار ژنتیکی خود زن هستند. در این رابطه با دکتر مرتضی صفی خانی ، متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی به گفت و گو پرداخته ایم.

 مرتضی صفی خانی، در گفت و گو با خبرنگار سلامت زیرنویس، در تعریف روماتیسم گفت: روماتیسم یک بیماری کلی است ،که در بر گیرنده بیماری های مختلف مثل روماتوئید آرتریت، لوپوس، واسکولیت و غیره است. این مجموعه بیماری ها عمدتا با سیستم ایمنی بدن ارتباط دارند و باعث ایجاد برخی از بیماری ها و علائم در بافت همبند، عضلات و مفاصل افراد می شوند که در مجموع به آنها بیماری روماتیسمی یا روماتولوژی گفته می شود.

وی با تاکید بر نقش مهم عوامل ژنتیکی و محیطی در ابتلا به بیماری های روماتیسمی اضافه کرد: درصد زیادی از مبتلایان روماتیسمی به علت ژنتیک است. حتی برخی از افراد دارای ژن هایی هستند، که مستعد این بیماری است. همچنین عوامل محیطی مثل سیگار، نور خورشید، برخی باکتری ها و انواع میکروب ها در ابتلای افراد موثر هست. یعنی ممکن است فردی ژن مربوط به بیماری روماتیسمی را داشته باشد، اما به واسطه عدم قرار گیری در معرض  عوامل محیطی  بیمار نشود.

صفی خانی، با اشاره به نقش جنسیت و آب و هوا در ابتلای افراد به بیماری های روماتیسمی ، گفت: بالای ۹۰ درصد بیماری های روماتیسمی به علت تاثیرات ژنی، مربوط به زنان است.  یعنی کروموزوم های ایکس و ایگرگ با توجه به ترکیباتی که از خود آزاد می کنند بیماری های خود ایمنی را در خانم ها بیشتر می کنند. یک اصطلاح بین مردم رایج است آن هم این است  که هرچه بیشتر در معرض آب باشیم بیشتر مستعد روماتیسم می شوند. این مطلب علمی نیست و تا کنون اثباتی در این مورد صورت نگرفته است. عوامل آب و هوایی هم می تواند به صورت غیر مستقیم در ابتلا به روماتیسم تاثیر گذار باشد. مثلا یک فرم رماتیسم داریم که با بیماری پوستی مثل پسوریازیس ارتباط دارد و در هوای سرد بیشتر می شود. در سردی هوا بیماران رماتیسمی علائم بیشتری دارند و درد های بیشتری را احساس می کنند؛ در ارتباط با تاثیر اب و هوا در ایجاد بیماری های روماتیسمی فعلا اثبات علمی صورت نگرفته است.

وی، با تاکید بر مراجعه فرد به پزشک بعد از بروز علائم، اضافه کرد: بیماری های روماتیسمی وقتی شروع می شوند پیش رونده هستند و بعد از یک مدتی می توانند تخریب و تغییر شکل مفصلی بدهند و بد شکلی هایی در بدن ایجاد کنند. یکی از توصیه ها این است که افراد هنگام بروز علائم مراجعه به روماتولوژیست داشته باشند و از درمان های خود سرانه و غیر استاندارد که وقتشان را هدر و باعث پیشرفت بیماری میشود خودداری کنند، در این صورت روند درمان بهتر صورت می گیرد.

 

منبع خبر: رکنـا

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.