«تابناک با تو» – بر اساس داده‌های Airfleets.net یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت نولینو اوییشن (Nolinor Aviation) در استان کبک کانادا با شماره سریال ۲۰۸۳۶ احتمالاً قدیمی‌ترین هواپیمای مسافربری فعال جهان است. هواپیمایی که ۴۹.۹ سال سن دارد. ​ هنگام رزرو پرواز به خیلی چیز‌ها دقت می‌کنیم، اما کم پیش می‌آید که به فکر سال ساخت […]

قدیمی‌ترین هواپیمای مسافربری جهان که هنوز هم کار می‌کند (برتینها)

قدیمی‌ترین هواپیمای مسافربری جهان که هنوز هم کار می‌کند (برتینها)«تابناک با تو» – بر اساس داده‌های Airfleets.net یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت نولینو اوییشن (Nolinor Aviation) در استان کبک کانادا با شماره سریال ۲۰۸۳۶ احتمالاً قدیمی‌ترین هواپیمای مسافربری فعال جهان است. هواپیمایی که ۴۹.۹ سال سن دارد. ​

هنگام رزرو پرواز به خیلی چیز‌ها دقت می‌کنیم، اما کم پیش می‌آید که به فکر سال ساخت هواپیما باشیم. هرچند اگر بخواهیم بدانیم هم تاریخ تولد یک هواپیما چیزی نیست که روی بلیط یا در سایت خرید آن درج شده باشد. با این حال بسیاری از قدیمی‌ترین جت‌های مسافربری در اقصی نقاط جهان وارد سه یا چهارمین دهه فعالیت خود شده‌اند.

قدیمی‌ترین هواپیمای مسافربری جهان که هنوز هم کار می‌کند (برتینها)

بوئینگ ۷۳۷-۲ K۲C اولین بار در سپتامبر ۱۹۷۴ به عنوان بخشی از خطوط هوایی ترنساویا، که یک شرکت هواپیمایی ارزان هلندی است پرواز کرد. طی چند دهه آینده این هواپیما برای شرکت‌های هواپیمایی مختلف ازجمله خطوط هوایی استرالیا، ایر فلوریدا و مارک‌ایر مستقر در آلاسکا کار کرد.

چند سال بعد را به عنوان یک هواپیمای باری سپری کرد و سپس بار دیگر به کار جابه‌جایی مسافران در پرو، ایتالیا و مجارستان بازگشت. اما پس از آنکه به عنوان یک هواپیمای جوان به دور دنیا سفر کرد، سرانجام در حومه کوچک مونترال به نام میرابل مستقر شد. جایی که از سال ۲۰۱۴ برای شرکت هواپیمایی چارتر کانادی کار کرده است.

قدیمی‌ترین هواپیمای مسافربری جهان که هنوز هم کار می‌کند (برتینها)

سوار شدن به یک هواپیمای حدوداً ۵۰ ساله ممکن است ریسکی به نظر برسد، اما همان‌طور که هنری هارتولد، تحلیل‌گر هوانوردی، می‌گوید: «سن هواپیما مهم نیست. مهم نگهداری آن است.» او گفت: «دلتا ایرلاینز هنوز از بوئینگ‌های ۷۶۷ استفاده می‌کند که ۳۰ سال یا بیشتر از عمرشان می‌گذرد. مسلماً کابین‌ها ممکن است کمی کهنه به نظر برسند، اما خود هواپیما قابل اعتماد و ایمن است.»

مسئله واضح این است که این هواپیما‌های قدیمی نیاز به نگهداری بیشتر دارند، و یافتن قطعات یدکی ممکن است دشوار باشد، بنابراین با افزایش هزینه‌ها، ممکن است به کلی از کار افتاده شوند. با این حال، به نظر می‌رسد ۷۳۷- K ۲ C قوی پیش می‌رود و تا زمانی که بازنشسته نشود، ادعای ارشد بودن و تجربه آن به عنوان یک جت مسافربری ایمن باقی می‌ماند.

منبع: برترین‌ها

+

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.